Nissan SR 20 DET stempel høyde korrigering
Av og til er EBB heldig og får noen små kosejobber inn på benken.
Oppdrag som ikke krever dagevis med arbeider og masse hardt slit.
Noe koselig , rett og slett noe å gjøre mens en lytter til en sonate på mp3 spilleren 🙂
La oss ta en liten titt på en slik kosejobb
En kunde bygger en , skal vi si lettere modifisert SR20DET og hadde ved kontrollmåling funnet ut at stemplene hans behøvde en liten justering for å få rett høyde i sylinderen.
Her er de pent i esken sin :
Såkalte smidde stempler , bestilt for høyere effektuttak og mer riktig i hans bygg enn originale stempler.
Han har som sagt prøvemontert dem inn og sett at han trenger å justere høyden på toppen av stempelet med ca 0.3 mm
Det er ikke akkurat bare å dra frem vinkelsliperen eller dremelen for å få til dette her men heller ikke mer komplisert at vi kan løse det i en vanlig fres.
Jeg velger å montere stempelet inn i fresen og bare tre en aksling gjennom kryssboltpinnenes hull og trekke den forsiktig ned mot benken via denne for en grei og stødig montering :
Nå kan jeg kjapt måle , i fra side til side om stempelet er parrallelt montert og ser også samtidig på hva referansemålet er før jeg arbeider ned høyden.
Til jobben anvender jeg en firskjærs carbid fres som jeg monterer i fresens verktøyholder :
Etter en siste kontrollmåling senker jeg fresen mine ønskede tiendels millimeter og starter med nedfresingen :
Litt underveis :
Hvert stempel blir til slutt kontrollert og jeg er fornøyd hvis det er innenfor noen hundredeler :
Når fresingen av høyde er ferdig legger jeg en liten kant da den blir skarp etter maskineringen :
Bruker bare en liten fil og litt smergelduk til dette arbeidet.
Her er de klar for levering :
Da var jeg ferdig med oppdraget og kunden kan hente sine maskinerte stempler og montere inn i prosjektet sitt 🙂
Skulle du være i behov av noe maskineringsarbeide så ta gjerne kontakt for pris / levering.