Norton Commando topp.

[ 20 januar 2015 ]

Ikke rent få mc topper har vært på benken hos EBB.

Noen moderne og noen litt mindre nymotens.

Felles for dem alle er at de er i behov av litt stell og kjærlighet 🙂

Her om dagen dukket en spesiell liten sak opp :

CIMG3430

En herlig liten 2 sylinder topp som ønsket litt stell 🙂

Bærer preg av å ha vært i flittig bruk over lengre tid :

CIMG3433 CIMG3432

» sjain opp driden » sa eieren på skikkelig Jærsmål 🙂

oki doki sa jeg og skred til verket.

Dette er en snodig liten sak med vippearmer inni toppens øvre gemakker og vippearms akslinger , shims og fjærdubbeditter i øst og vest :

CIMG3438

Begynner med å fjerne dekslene som skjuler endene av selve vippearms akslingene som må ut for å få ut selve vippearmene :

CIMG3439

Inne her løper en aksling gjennom vippearmen og den må vi få ut :

CIMG3442

Finner en liten juster skrue til en Porsche vippearm pluss en liten hylse som jeg igjen skrur inn i selve akslingen til Commando`ens vippeaksling . Da får jeg en snedig men effektiv trekker som får ut akslingene :

CIMG3441CIMG3446CIMG3444 CIMG3440

Ikke alltid en trenger proft verktøy for å gjøre jobben 🙂

Demonterer alle vippearms akslinger og deretter alle ventiler med tilhørende deler :

CIMG3453

Ser nå at det ikke står så godt til med ventilseter og ellers inni kanaler er det skittent og fælt.

CIMG3451 CIMG3450

Ventilene ser også ut til å trenge litt stell da de har masse pitting og ujevne flater :

CIMG3455 CIMG3454

Før jeg renser toppen skikkelig gjør jeg noen kontrollmål på høyder og slikt :

CIMG3630 CIMG3629

Det letter arbeidene senere og gir meg en indikasjon om noe er spesielt feil.

Kjører i gang med full rens og vask.

Etter vask ser vi nå mye bedre hvor dårlige selve tetteflatene er i ventilsetene i topplokket :

CIMG3626 CIMG3625

Ruglete og helt uten de rette profiler og bredder er de ikke i stand til å gjøre jobben slik vi vil 🙁

Men dette skal jeg ordne opp i slik at det blir bra !

Renser og sliper ventilene slik at de får nye ferske anleggsflater uten hakker og slikt :

CIMG3634 CIMG3633

observerer at selve ventilstammenes toppflate er elendig.

Ikke en eneste av dem er plan og jevn som de bør være for å overføre løftet via støtstengene til ventilene riktig.

CIMG3638 CIMG3637

Korrigerer det lett med spesial maskin til formålet :

CIMG3662CIMG3663

Spenner topp inn i maskinen som skal frese nye ventilsete-kombinasjoner :

CIMG3631

Finner frem utstyret som skal gjøre jobben :

CIMG3642 CIMG3641

Freser så nye kombinasjoner inn i både innsug og eksos ventilseter :

CIMG3660 CIMG3645

Tilpasser ventilene til setene og sjekker at de har fint anlegg ( grått felt på tallerken og i setene)

CIMG3661CIMG3671

Gjør noen siste kontroller og korrigeringer :

CIMG3665 CIMG3664

Da er jeg fornøyd og toppen skal inn i vaskeren for en siste snurr :

CIMG3666

Toppen nyvasket og klar til montering :

CIMG3667

Nye tetninger skal monteres og jeg dobbelsjekker at de sitter fint etter at ventilen er montert :

CIMG3673CIMG3674CIMG3675 CIMG3676

Inn med fjærer og låser som sikrer dem :

CIMG3678CIMG3679

Vippe-armer skal så monteres :

CIMG3684

Varmer litt her slik at akslingene glir letter inn og så er det bare å banne og steike litt mens shims og sidefjærer putles inn så godt en kan :

CIMG3681CIMG3682

Ser jo ikke så dumt ut det her nei :

CIMG3685

På med sidestykkene med litt paknings lim :

CIMG3686CIMG3687

Her er toppen i sin nye tilstand , vasket , renset og overhalt :

CIMG3693 CIMG3691 CIMG3689 CIMG3688

Kunden kan nå hente sin ferdige topp og montere på sykkelen sin :

CIMG3692

EBB takker for tilliten og ønsker lykke til med spennende sykkel 🙂

Skulle du ha bruk for noe arbeider med din motor ta gjerne kontakt for pris / levering.