Opel C20LET & X20XEV toppoverhaling :)

[ 21 juli 2013 ]

Ikke sjeldent dukker det opp 2 jobber simultant fra kompiser som vil ha noe utført hos EBB.

Denne gang skal vi titte litt på ett par Opel topplokk i behov av litt stell.

Ett topplokk for en Opel Calibra med C20LET motor og ett for en Opel Vectra med en X20XEV.

Her titter de frem ifra eskene de kom i :

P1230694 P1230703

» vi trenger dem kjapt » , sa de unge entusiastene 🙂

EBB har hele landet som sin kundekrets og har spesialisert seg på rask retur på slike jobber.

LET `en hadde gått skikkelig varm , usikker om den var sprukket og stort sett i behov av det meste..sa eieren.

XEV`en skulle opprinnelig bare planslipes men vi skal se at det var langt fra korrekt diagnose.

Begge lokkene har hatt en runde i vask før de kom til EBB men vi ser tydelige spor etter lang fartstid med koks og oppsamlet forbrenningsrester på ventiler spesielt :

P1230699 P1230713

Eksoskanaler og annet taler tydelig språk om ett behov for litt hjelp :

P1230714 P1230705

Ikke mye rent og pent her nei..

Dette skal EBB ordne til slik at begge lokkene skal få sin fulle operative tjeneste tilbake og i helt ny uniform 🙂

Legger først en maskinerings-linjal over og sjekker plan til begge lokkene men LET viser mest tydelige tegn på svik i overflaten ( som vi skal se senere ).

P1230700

Skal trykkteste / vakum teste begge topper så demonterer først ut all innmat i dem :

P1230719 P1230724

Tar selvfølgelig også ut ende-skruer for oljegalleriene. Viktig for å få ALL skitt ut av oljegalleriet i lokkene :

P1230711

Når ventiler er ute blir det lett å se kvaliteten  eller den manglende sådan , på overflater på ventiler og ventil-seter i toppen :

P1230718 P1230722

Spesielt for eieren av XEV`en ble det en overraskelse å se SÅ dårlige ventilseter. Hadde ikke nyttet med bare en plansliping her i gården nei 🙁

P1230729 P1230731

Ventilene er også ett sørgelig kapittel på begge topper :

P1230725 P1230734

Masse pitting , groper , defekt anlegg mot setene og utette ventiler i bunn og grunn.

Der hvor ventiltetningene skal være ser det rett og slett ut som en grumsete og slimete svinesti 🙂

P1230727 P1230735

Ventil-tetninger er knallharde og morkne mens fjær tallerkene overgrodd med gammelt olje-slam :

P1230733

Dette scenarioet er langt fra uvanlig. Hører heller til normalen i disse topplokkene generelt.

Derfor er det så viktig å ta seg av dette slik at jobben ikke bare blir en plansliping for så måtte ta toppen av enda en gang når den fiser ut ventiler og bruker uendelig med olje forbi gamle utslitte tetninger.

EBB kjører toppene igjennom en proff vask og rens og etterpå finner du ikke mye dritt igjen , det kan jeg love deg

P1230744 P1230746

Nå kan jeg begynne arbeidet med å trykk/ vakum teste toppene først.

Heldigvis var begge var tette og uten sprekker.

Neste trinn er å måle styringer ut og ventilstammer for å se hva klaringer ventilene jobber med :

invdiaP1230753

Viktig å ha kontroll på dette for hvis ventiler jobber med for stor eller for små klaringer blir det lett havarier til slutt..

Ordner til ventiler med en polish og sliper til setevinkel på ventilsliperen :

P1230747 P1230750

Litt bedre nå kanskje ? 🙂

Ventilstammenes topp bærer ofte preg av ujevne overflater som du kan se så de ordnes til og høyder kontrolleres med mikroklokke :

P1230749 P1230757

Her er ventilene klar for tilpassing  i toppens seter :

P1230761

Avhengig av toppens fartstid og skavanker er det 2 måter en gjør dette på :

-Er det større varmkjørings symptomer og lang tid bruk med masse groper / skader i setene MÅ en frese ventilseter.

Er det bare småriper og ikke tegn til lengre driftstid med for varm motor ( som igjen gjør at seter blir veldig utette )

kan en slippe unna med å bare tilpasse med spesial pasta og lett innsliping med det.

I dette tilfelle vurderer jeg bruk av pasta og innsliping som ett fullverdig tiltak.

Her ser vi selve setet og en ventil ( venstre i bildet ) til ett innsugs-sete etter en fullendt prosedyre :

P1230768 P1230767

Vi ser en komplett grå strek rundt hele anleggsflaten i både ventil og sete som igjen tilsier helt tett anleggsflate som vi er på jakt etter.

Det samme på eksossiden :

P1230770 P1230772

Legg også merke til at vi nå ikke har mye smuss og rester etter forbrenningen igjen og slik skal det være hvis en vil ha høy kvalitet i arbeidet. Tar litt lengre tid å få det slik men blir så utrolig mye bedre resultat uten skitt og dritt 🙂

Når jeg har fullført alle arbeider med seter og ventiler kommer turen for å få anleggsflatene til toppene plane og riktige igjen.

Da spenner jeg toppene inn i EBB`s presisjon sliper , spesiallaget for topplokk / blokker etc .

Loggfører høyden på toppene FØR jeg begynner arbeidet :

P1230780P1230796

Vår LET topp har ett par skrammer her ute på kanten og har såkalte » sig » mellom forbrennings kamrene etter varmkjøring  :

P1230781 P1230783

XEV`en har ett lite korrosjons felt ( som vi kan leve med da det ikke berører noen viktige tetteflater ) og litt ujevn overflate etter bruk av ett eller annet sliperemedie ved rengjøring tidligere samt pittelitt vridning i godsets overflate , bare noen få hundredeler dog :

P1230797P1230798

Begge topper plansliper jeg til korrekt overflatefinish , hvor mye som tas av har jeg kontroll på med denne her montert :

P1230799

Overflatefinish korrekt etter hvilken pakningstype kundene skal anvende og til slutt litt fjerning av skarpe kanter og grader ned hull etter planslip :

P1230792 P1230793

Nå kan vi ta en titt på hvordan det ser ut etter vår siste runde i vaskeren og før monteringen begynner :

P1230806 P1230815 P1230807 P1230811

Slik ønsker jeg å levere ut arbeidene mine ifra EBB TECH 🙂

Ikke bare riktig bearbeidet men også skinnende rene og pene slik at en slipper gammel skitt og dritt som forkludrer vårt arbeide pluss det skader jo ikke å være nøye ?

Jeg har kontrollert fjærtrykket på toppene og monterer inn med nye ventiltetninger via spesial verktøyet jeg benytter :

P1230817 P1230823 P1230824 P1240033

Ventiler inn i sine respektive hull :

P1230825

Fjærer og låser inn samt dobbelt sjekker at alt er korrekt montert :

P1230831 P1230832

Inn med låse skruene for oljegalleriene , med Loctite :

P1230835

Orden i rekkene hos EBB samt ett lite nærbilde av ferdig montert LET ventiler :

P1240036P1230829

Da er de 2 Opel toppene klar for innpakking og forsendelse til de 2 unge hyggelige entusiastene :

P1230833

Dette er bare ett eksempel på noe av det EBB TECH tilbyr sine Opel kunder 🙂

Skulle du ha behov for noen arbeider med dine topplokk så ta gjerne kontakt for pris / leveranse.