Porsche 911 – 3.0 motorbygg.
EBB får ofte skikkelig kule motorer å bryne seg på.
Motorer som er litt mer enn den vanlige lille rekkefireren med katalysator og strupt eksosanlegg 🙂
Ett firma hadde hatt litt utfordring med en kundebil og litt av hvert dukket opp etter hvert som arbeidene deres skred frem og de følte muligens at det kanskje ble litt vel ” sært ” for dem å få til.
Plutselig lå der noe merkelig på gulvet mitt :
Det kom kasse etter kasse med masse rart oppi :
Løse sylindre og topper og alskens deksler og gud vet ikke hva.
Motoren skulle bare få noen ødelagte pinnebolter på eksos anlegget fikset men det endte opp med masse mer fant firmaet ut så da leverte de like så godt hele haugen til meg.
Alltid kjekt med halvskrudde og delvis demonterte motorer med drøssevis av kaffe krus i papp fulle med skitne skruer og bås,,,JADDA 🙁
Skittent og fælt var det også på blokken :
Det som var utført til nå var en form for reparasjon på alle pinnbolt hullene til toppboltene :
Noen greit i senter mens andre litt vel offset slik at det gjenstår veldig lite gods for pakningen under sylinder-foten. Men jeg tror det skal gå greit.
Meningen var at jeg bare skulle montere opp motoren igjen men noe følte jeg skurret så jeg anbefalte å titte litt nøyere på blokk og topper.
Under maskineringen av nye gjenger til pinnboltene ble det puttet i noen plastikk dingser der hvor sylinderne står , for å holde motoren helt tett og for å unngå noe spon inni motoren ved endt arbeider.
Men ved demonteringen av blokken skulle det vise seg å ikke være tilstrekkelig …
Starter demonteringen av blokken.
Har ikke kommet så langt før de første små aluminiums sponene viser seg i motorens indre gemakker :
Demonterer videre flere komponenter :
Skimter mer spon inn i selve veivhuset :
Ut med bunn platen og spon der også 🙁
Kan se mer spon innover i veivpartiet :
Her er det bare å demontere hele blokken :
Uffda , når blokken er delt føler jeg meg glad for at jeg anbefalte å titte litt mer :
Hm , her er det også skader på lagre og på , merkelig nok , mellomdrevet på oljepumpe akslingen :
Her ligger det også en mutter , med sveis i,,hm ?
Sånn skal vi i alle fall IKKE finne inni noen motorer 🙂
Masse grums og skitt ligger i selve blokkens halvdeler :
Blokkens 2 halvdeler går etter demontering inn i vaskeren for å bli ren og fin :
Første jeg sjekker opp er oljepumpen :
Sier meg fornøyd med den etter full gjennomgang med utmålinger og prepping samt montering.
Veivakslingen er vasket og jeg demonterer og sjekker ut alle mål :
Akslingen blir funnet i utmerket stand og blir micro polert og klargjort for montering.
Alle motor komponenter forøvrig er nå vasket :
Alle komponentene skal bli shinet opp skikkelig en etter en 🙂
Toppene står for tur.
Demonterer alle ventiler og resterende innmat i dem :
Fant knekt ventilfjær og UTROLIG myer koks på ventilene :
Enda gladere jeg anbefalte å kikke på alt istedenfor å bare slamre den i sammen 🙂
Toppene på en slik boxer pleier å ha litt skavanker. Disse har nesten alle pinnboltene til eksosmanifolden knekt. En nesten umulig oppgave å fikse dette mens motoren står i bilen..
Blir litt av en utfordring å ordne alle disse men det skal jeg klare.
Først renser jeg og sprekktester alle topplokkene og deretter spenner jeg dem opp i en spesiell jigg i fresen.
Jeg skal nemlig nå få montert inn nye gjengepartier slik at kunden kan benytte toppene videre :
Starter med å sentrere og frese ned de ødelagte stubbene som står igjen :
Deretter freser jeg ut alle pinnboltene som sitter igjen inni selve topplokkene :
Hvert hull skal få en liten nedsenkning som gjøres slik :
Hver nye gjengehylse har en liten krave som skal sitte nede i denne utfresingen.
I hvert av hullene skal jeg nå sette nye gjenger som korresponderer med yttergjengene til de nye hylsene vi skal bruke :
Etterpå skal jeg montere 12 nye gjengehylser med ett annet spesial verktøy :
Da har jeg gjort meg ferdig med å reparere alle hullene hvor eksosmanifolden skal festes :
Jeg har målt ut alle ventilstyringene og ventilene :
Det er behov for nye ventilstyringer på alle eksos samt noen ventiler er bøyd så de erstatter jeg med andre.
Før jeg kan ta ut de gamle styringene må jeg få målt ut og registrert en del høyder etc :
Det fordi da kan jeg få styringer og ventilhøyder tilbake til de korrekte høydene etterpå.
For å få ut de gamle styringene må jeg først frese ned slik at de flukter med toppen og først da kan jeg drive dem ut med en spesial dor :
Måler alle styringene og sammenligner med de nye :
Hullene i selve toppene blir også sjekket på mål og tilstand :
De nye styringene får en liten modifisering som skal hjelpe dem lettere inn i hullene ved montering :
Jeg mekker til ett lite men presist adapter for selve monteringsjobben med styringene :
Slik ser selve monterings utstyret ut . Ikke noe high tech greier men gjør jobben meget bra.
Bruker ett spesial middel på styringene som reduserer friksjonen under monteringen og det blir perfekt etter jobben er utført 🙂
Sjekker alle høyder og etterpå brotsjer jeg alle styringene til korrekt indre diameter :
Så kommer den møysommelige prosessen med å få frest alle ventilseter , med flervinkels-kutt og rette høyder.
Her er noe av utstyret som jeg benytter :
Her freser jeg ett av setene i toppen :
Her er ett før og etter bilde av ett ventilsete :
Alle ventilene har jeg også nå rehabilitert og tilpasset hvert individuell sete :
Blir litt bedre nå 🙂
Noen siste justeringer av høyder :
Alle topper og ventiler er nå klar til montering :
Sorterer ut litt fjær-shims , nye tetninger monteres deretter :
Inn med ventiler og nye fjærer og alt monteres :
Inn med nye pinnbolter og muttere :
Da var jeg ferdig med toppene 🙂
De separate kam husene og vippearmer med akslinger har jeg nå ordnet til med rens og shine av hus samt polish av vippearms akslinger og selve vippearmene mot kammene :
Alle stemplene og sylindrene skal jeg nå ordne til. Stemplene er målt ut og funnet i orden .
Sylindrene skal få en spesialbehandling med dette her :
De blir ” honet ” med spesial utstyr. Hones de med tradisjonell hon og steiner ødelegger en sylinderløpene.
Stempler får nye tilpassede fjører :
Blokken og dens komponenter har jeg vasket og gått gjennom med utallige måleprosedyrer etc.
Den er nå fresh og fin klar til montering :
Før den skal få innmat montert skal jeg ta bort noen beryktede lekkasje steder og de ser du her :
De tetter jeg både fra innsiden og utsiden med silikon masse av høy kvalitet :
Flere andre steder får også samme behandling :
Da slipper vi de kjedelige små men irriterende stedene som kan svette olje på disse motorene 🙂
Jeg er lar til å montere blokken nå og det er masse nytt som skal pakkes ut :
En montering av en slik motor er meget omfattende og jeg kan ikke ta med absolutt alle trinn her men vi titter på noen av dem.
Nyre lagre til veiv og oljepumpe aksling skal vi ha :
Front lager og oljepumpeakslings lagre :
Legger i veiv og aksling :
Inn med måletråd og trekker til samt kontrollerer klaringer etterpå :
Oljepumpe på plass med låseblikk :
Nye lagre på kontrollerte råder , måle tråd kontroll og monterte råder på veiv :
Oljer opp alle lagre og klar til å montere de 2 blokkhalvdelene :
Blokkhalvdeler montert og inn med nye pakninger ved oljesilen :
Nye pakninger under sylinderfoten på hver sylinder , varmer opp for å få pinne lettere gjennom og vips er stempler inne med låseklips kontrollert :
Nye topp ringer i hver sylinder :
Topper på og trekkes med nye turbo bolter og moment :
Her er det 6 av alt så ting tar tid 🙂
Baksiden av register kjede deksler får også en liten ekstra silikon behandling og monteres med nye pakninger :
Kamhus med nye olje retur rør og tetninger monteres . Bruker du de gamle oljeretur rørene om igjen er det stor sjanse for lekkasje gjennom små huller da de alltid ruster som bare det.
Så haugevis med deler for å montere kam akslinger , drev og strammere på hver sylinder rekke :
Kam akslingenes drev har utallige posisjons valg og det er fordi en må stille inn hver kam på nøyaktig mål for at ventiler ikke skal ta borti stemplene :
Sånn ca slik ser det ut på hver side når drev , kjede og strammere er montert :
Så kommer ett av de mest krevende og viktige momentene i en slik motor nemlig å ” time ” opp kammene på hver side med måleur og det hele :
Bommer du på noe av dette her har du stort sett bare skrot igjen når motoren startes 🙂
Inn med alle vippearmene og justerer alle ventilene. Tetter endene ved hver vippearms aksling med silikon da det også her ofte forekommer svetting rett ut gjennom områdene ellers.
På med nye pakninger og de restaurerte dekslene med min lille inskripsjon i rødt 🙂
På med ventildeksler under også samt kam kjede deksler , alle shinet opp for anledningen :
Puhh,,der var jeg endelig ferdig med denne motoren.
Det tar nesten tre ganger så lang tid å rehabilitere en slik motor enn for eksempel en typiskt rekkefirer.
Men her er resultatet og jeg ser meg fornøyd med prosessen :
EBB takker for tilliten og ønsker lykke til med ny motor 🙂
Skulle du ha bruk for noe arbeider med din motor ta gjerne kontakt for pris / levering.