Porsche 911 – 3.0 motorbygg.

[ 1 mars 2015 ]

EBB får ofte skikkelig kule motorer å bryne seg på.

Motorer som er litt mer enn den vanlige lille rekkefireren med katalysator og strupt eksosanlegg 🙂

Ett firma hadde hatt litt utfordring med en kundebil og litt av hvert dukket opp etter hvert som arbeidene deres skred frem og de følte muligens at det kanskje ble litt vel ” sært ” for dem å få til.

Plutselig lå der noe merkelig på gulvet mitt :

P1430034 P1430041

Det kom kasse etter kasse med masse rart oppi :

P1430032 P1430027 P1430028P1430033

Løse sylindre og topper og alskens deksler og gud vet ikke hva.

Motoren skulle bare få noen ødelagte pinnebolter på eksos anlegget fikset men det endte opp med masse mer fant firmaet ut så da leverte de like så godt hele haugen til meg.

Alltid kjekt med halvskrudde og delvis demonterte motorer med drøssevis av kaffe krus i papp fulle med skitne skruer og bås,,,JADDA 🙁

Skittent og fælt var det også på blokken :

P1430040 P1430039 P1430038 P1430025

Det som var utført til nå var en form for reparasjon på alle pinnbolt hullene til toppboltene :

P1430053 P1430052

Noen greit i senter mens andre litt vel offset slik at det gjenstår veldig lite gods for pakningen under sylinder-foten. Men jeg tror det skal gå greit.

Meningen var at jeg bare skulle montere opp motoren igjen men noe følte jeg skurret så jeg anbefalte å titte litt nøyere på blokk og topper.

Under maskineringen av nye gjenger til pinnboltene ble det puttet i noen plastikk dingser der hvor sylinderne står , for å holde motoren helt tett og for å unngå noe spon inni motoren ved endt arbeider.

P1430034

Men ved demonteringen av blokken skulle det vise seg å ikke være tilstrekkelig …

Starter demonteringen av blokken.

P1430055 P1430048 P1430047 P1430045

Har ikke kommet så langt før de første små aluminiums sponene viser seg i motorens indre gemakker :

P1430056P1430057

Demonterer videre flere komponenter :

P1430064 P1430062P1430058 P1430059P1430070 P1430069

Skimter mer spon inn i selve veivhuset :

P1430074P1430077

Ut med bunn platen og spon der også 🙁

P1430080spon i sil

Kan se mer spon innover i veivpartiet  :

P1430084 P1430083

Her er det bare å demontere hele blokken :

P1430087 P1430091

Uffda , når blokken er delt føler jeg meg glad for at jeg anbefalte å titte litt mer :

skive i veivhusP1430094

Hm , her er det også skader på lagre og på , merkelig nok , mellomdrevet på oljepumpe akslingen :

P1430095drev skade

Her ligger det også en mutter , med sveis i,,hm ?

mutter funnet 1mutter funnet 2

Sånn skal vi i alle fall IKKE finne inni noen motorer 🙂

Masse grums og skitt ligger i selve blokkens halvdeler :

P1430109 P1430108

Blokkens 2 halvdeler går etter demontering inn i vaskeren for å bli ren og fin :

P1430113P1430114

Første jeg sjekker opp er oljepumpen :

P1430126P1430128 P1430129 P1430130P1430133 P1430135

Sier meg fornøyd med den etter full gjennomgang med utmålinger og prepping samt montering.

Veivakslingen er vasket og jeg demonterer og sjekker ut alle mål :

P1430118P1430120P1430121P1430122P1430141P1430140P1430139P1430138

Akslingen blir funnet i utmerket stand og blir micro polert og klargjort for montering.

Alle motor komponenter forøvrig er nå vasket :

P1430146 P1430145 P1430144 P1430143

Alle komponentene skal bli shinet opp skikkelig en etter en 🙂

Toppene står for tur.

Demonterer alle ventiler og resterende innmat i dem :

P1430147 P1430152 P1430155P1430159

Fant knekt  ventilfjær og UTROLIG myer koks på ventilene :

ventilfjær skadeP1430157

Enda gladere jeg anbefalte å kikke på alt istedenfor å bare slamre den i sammen 🙂

Toppene på en slik boxer pleier å ha litt skavanker. Disse har nesten alle pinnboltene til eksosmanifolden knekt. En nesten umulig oppgave å fikse dette mens motoren står i bilen..

P1430148 P1430029

Blir litt av en utfordring å ordne alle disse men det skal jeg klare.

Først renser jeg og sprekktester alle topplokkene og deretter spenner jeg dem opp i en spesiell jigg i fresen.

P1430194P1430196

Jeg skal nemlig nå få montert inn nye gjengepartier slik at kunden kan benytte toppene videre :

P1430197

Starter med å sentrere og frese ned de ødelagte stubbene som står igjen :

P1430198P1430200

Deretter freser jeg ut alle pinnboltene som sitter igjen inni selve topplokkene :

P1430202P1430203

Hvert hull skal få en liten nedsenkning som gjøres slik :

P1430204P1430205P1430206 P1430207

Hver nye gjengehylse har en liten krave som skal sitte nede i denne utfresingen.

I hvert av hullene skal jeg nå sette nye gjenger som korresponderer med yttergjengene til de nye hylsene vi skal bruke :

P1430208P1430209

Etterpå skal jeg montere 12 nye gjengehylser med ett annet spesial verktøy :

P1430212 P1430211

Da har jeg gjort meg ferdig med å reparere alle hullene hvor eksosmanifolden skal festes :

P1430217

Jeg har målt ut alle ventilstyringene og ventilene :

P1480149

Det er behov for nye ventilstyringer på alle eksos samt noen ventiler er bøyd så de erstatter jeg med andre.

Før jeg kan ta ut de gamle styringene må jeg få målt ut og registrert en del høyder etc :

P1480148P1480150

Det fordi da kan jeg få styringer og ventilhøyder tilbake til de korrekte høydene etterpå.

For å få ut de gamle styringene må jeg først frese ned slik at de flukter med toppen og først da kan jeg drive dem ut med en spesial dor :

P1480157P1480158

Måler alle styringene og sammenligner med de nye :

P1480159P1480160

Hullene i selve toppene blir også sjekket på mål og tilstand :

P1480164

De nye styringene får en liten modifisering som skal hjelpe dem lettere inn i hullene ved montering :

P1480165P1480166

Jeg mekker til ett lite men presist adapter for selve monteringsjobben med styringene :

P1480168 P1480167P1480169 P1480170

Slik ser selve monterings utstyret ut . Ikke noe high tech greier men gjør jobben meget bra.

Bruker ett spesial middel på styringene som reduserer friksjonen under monteringen og det blir perfekt etter jobben er utført 🙂

P1480171P1480174P1480172P1480173

Sjekker alle høyder og etterpå brotsjer jeg alle styringene til korrekt indre diameter :

P1480175P1480177

Så kommer den møysommelige prosessen med å få frest alle ventilseter , med flervinkels-kutt og rette høyder.

Her er noe av utstyret som jeg benytter :

P1480178P1480179P1480180

Her freser jeg ett av setene i toppen :

P1480183P1480184

Her er ett før og etter bilde av ett ventilsete :

P1480193P1480196

Alle ventilene har jeg også nå rehabilitert og tilpasset hvert individuell sete :

P1480155 P1480152 P1480151 P1480191

Blir litt bedre nå 🙂

Noen siste justeringer av høyder :

P1480206 P1480205 P1480203P1480204

Alle topper og ventiler er nå klar til montering :

P1480201 P1480200

Sorterer ut litt fjær-shims , nye tetninger monteres deretter :

P1480207P1480208P1480210P1480211

Inn med ventiler og nye fjærer og alt monteres :

P1480212P1480213P1480214 P1480215

Inn med nye pinnbolter og muttere :

P1480218P1480219

Da var jeg ferdig med toppene 🙂

P1480224 P1480221

De separate kam husene og vippearmer med akslinger har jeg nå ordnet til med rens og shine av hus samt polish av vippearms akslinger og selve vippearmene mot kammene :

P1430185 P1430184 P1430182 P1430181

Alle stemplene og sylindrene skal jeg nå ordne til. Stemplene er målt ut og funnet i orden .

Sylindrene  skal få en spesialbehandling med dette her :

P1480358P1480360P1480359 P1480365

De blir ” honet ” med spesial utstyr. Hones de med tradisjonell hon og steiner ødelegger en sylinderløpene.

Stempler får nye tilpassede fjører :

P1480864P1480865

Blokken og dens komponenter har jeg vasket og gått gjennom med utallige måleprosedyrer etc.

Den er nå fresh og fin klar til montering :

P1480098 P1480097

Før den skal få innmat montert skal jeg ta bort noen beryktede lekkasje steder og de ser du her :

P1480099 P1480100

De tetter jeg både fra innsiden og utsiden med silikon masse av høy kvalitet :

P1480102 P1480103

Flere andre steder får også samme behandling :

P1480860 P1480859

Da slipper vi de kjedelige små men irriterende stedene som kan svette olje på disse motorene 🙂

Jeg er lar til å montere blokken nå og det er masse nytt som skal pakkes ut :

P1480105 P1480104

En montering av en slik motor er meget omfattende og jeg kan ikke ta med absolutt alle trinn her men vi titter på noen av dem.

Nyre lagre til veiv og oljepumpe aksling skal vi ha :

P1480108 P1480107 P1480106P1480109

Front lager og oljepumpeakslings lagre :

P1480114 P1480113 P1480111 P1480110

Legger i veiv og aksling :

P1480116 P1480115

Inn med måletråd og trekker til samt kontrollerer klaringer etterpå :

P1480118P1480122

Oljepumpe på plass med låseblikk :

P1480127P1480128

Nye lagre på kontrollerte råder , måle tråd kontroll og monterte råder på veiv :

P1480136P1480137P1480138 P1480141

Oljer opp alle lagre og klar til å montere de 2 blokkhalvdelene :

P1480145P1480146

Blokkhalvdeler montert og inn med nye pakninger ved oljesilen :

P1480850P1480852

Nye pakninger under sylinderfoten på hver sylinder , varmer opp for å få pinne lettere gjennom og vips er stempler inne med låseklips kontrollert :

P1480874 P1480872P1480876 P1480877

Nye topp ringer i hver sylinder :

P1480880P1480881

Topper på og trekkes med nye turbo bolter og moment :

CIMG3023CIMG3026

Her er det 6 av alt så ting tar tid 🙂

Baksiden av register kjede deksler får også en liten ekstra silikon behandling og monteres med nye pakninger :

CIMG3029CIMG3032

Kamhus med nye olje retur rør og tetninger monteres . Bruker du de gamle oljeretur rørene om igjen er det stor sjanse for lekkasje gjennom små huller da de alltid ruster som bare det.

CIMG3036 CIMG3034

Så haugevis med deler for å montere kam akslinger , drev og strammere på hver sylinder rekke :

CIMG3041CIMG3078

Kam akslingenes drev har utallige posisjons valg og det er fordi en må stille inn hver kam på nøyaktig mål for at ventiler ikke skal ta borti stemplene :

CIMG3082CIMG3083

Sånn ca slik ser det ut på hver side når drev , kjede og strammere er montert :

CIMG3093

Så kommer ett av de mest krevende og viktige momentene i en slik motor nemlig å ” time ” opp kammene på hver side med måleur og det hele :

CIMG3085CIMG3087CIMG3088CIMG3092

Bommer du på noe av dette her har du stort sett bare skrot igjen når motoren startes 🙂

Inn med alle vippearmene og justerer alle ventilene. Tetter endene ved hver vippearms aksling med silikon da det også her ofte forekommer svetting rett ut gjennom områdene ellers.

CIMG3094CIMG3096

På med nye pakninger og de restaurerte dekslene med min lille inskripsjon i rødt 🙂

CIMG3097CIMG3100

På med ventildeksler under også samt kam kjede deksler , alle shinet opp for anledningen :

CIMG3186 CIMG3183 CIMG3105 CIMG3104

Puhh,,der var jeg endelig ferdig med denne motoren.

Det tar nesten tre ganger så lang tid å rehabilitere en slik motor enn for eksempel en typiskt rekkefirer.

Men her er resultatet og jeg ser meg fornøyd med prosessen :

CIMG3181 CIMG3185CIMG3100 CIMG3178

EBB takker for tilliten og ønsker lykke til med ny motor 🙂

Skulle du ha bruk for noe arbeider med din motor ta gjerne kontakt for pris / levering.