Renault Gordini rally topp.

[ 3 august 2011 ]

Gamle biler sviver best , pleide oldemor si.

Kanskje er det noe i det når en ser hvor kjærlig og detaljert noen steller med bilene sine.

EBB TECH bidrar med sine kunnskaper like mye på gammelt som nytt og når spørsmålet fra tidligere  Europamester i Formel E superkart Torgjer Kleppe , nå rallyfører , spurte om  hjelp til sin herlige Renault Gordini var ikke svaret nei å få av EBB.

Denne her ratter han iherdigt i bl.a Oldtimers Rally Monte Carlo :

» An går bra men eg trenge meir Erik » sa » Totten » ( Mr Kleppe ) og dermed var terningen kastet til meg 🙂

Dette var synet av utfordringen før vi skred til verket :

Legg merke til de 2 » kanalene » som leder opp til pluggen som igjen sitter innenfor enden av disse spaltene.

Det er for å lede komprimert luft / bensin kjappere til pluggen og skape kjapp forbrenning via en særskilt kraftig spredning av flammefronten etter at gnisten har gått ved ØD. ( øvre dødpunkt )

Etter litt testing og kjøring i flowbenken bærer det igang.

Først ut med ventilstyringer og så en helhetlig portningsjobb rettet mot ønsket profil.

Når portningsjobb , polish etc er ferdig er det modifisering av ventilstyringer for bedre flow :

Etter det så brotsjer jeg de nye modifiserte styringene til rette klaring mot ventilene

 

Jobben med å kutte de rette setekombinasjonene mot ventilene og selve portningsprofilen begynner og ventilene modifiseres

Når ting er ferdige blir det sånn her

EBB TECH tok seg også av å fikse til modifisering av innsug og restaurering / coating av grenrør samt avbalansering av det komplette veivpartiet til denne motoren

 

Masse detaljer legges inn i ett slikt bygge og gjør en det riktig vil helheten gjøre smilet enda større for eieren , eller som    » Totten » selv sa etter hans første løp med doningen etter modifiseringsarbeidet :

» An går så ei kula » !

EBB TECH takker for tilliten og lykke til videre med denne herlige oldtimeren 🙂