Renault R8 performance toppbygg.

[ 31 oktober 2012 ]

EBB TECH liker godt å jobbe med herlige gamle veteranbiler og motorene i dem.

Renault er intet unntak og jeg har fått gleden av å hjelpe flere ensutsiaster som pusler med dem.

Her om dagen droppet en ivrig R8 entusiast inn med en topp som han ville ha en full gjennomgang på og en spesiell modifisering mht. vannpumpe plassering.

La oss titte litt på det som ble gjort .

Her er en nett liten 8 ventilert støstangs topp ankommet benken hos EBB TEH:

Den skal kjapt demonteres , utmåles og klargjøres for videre arbeider.

Til høyre ser vi raskt at ventilsetene har fått litt ” pitting ” og andre skader.

Ventilene ser heller ikke så bra ut :

Innsugs setet til venstre har blitt banket helt ut av sine originale spesifikasjoner og til høyre ser vi mer av groper og ” pitting ” som har redusert tette evnen til setene :

Jeg har målt ut styringer og endel andre detaljer og funnet dem tilfredstillende så da tar vi ventilene for oss.

Først blir de glassblåst , sprekktestet og slipt / polert opp.

Deretter sliper vi inn setevinklene i ventilene og endestussen på dem :

Litt bedre nå :

Toppen har nå blitt trykktestet , renset og ultralydvasket og er klar til videre arbeider :

Men før videre arbeider Flow-benk ,portning , maskinering av seter og diverse gjøres skal vi modifisere toppen for montering av vannpumpe på motsatt side enn det som benyttes i dag.

Det er fullt mulig å sette vannpumpen på andre siden av motoren og kunden behøver det for hans anvendelse av denne toppen i hans bil.

Vi behøver først å fylle igjen dette partiet her med litt sveis slik at det matcher partiet merket i rød sirkel til høyre :

Jeg forbereder topplokket med litt syrevask , forvarming og Tig-sveiser inn materialet vi trenger tilført :

Når topplokket er avkjølt bærer det rett inn i cnc`en hos EBB TECH hvor vi skal maskinere sveisen :

Ble riktig så fin finish på det her 🙂

Etter litt mer fresing for hvor pakningen skal sitte blir det slik :

På motsatt side av topplokket , der hvor vannpumpen opprinnelig satt skal vi nå ta bort litt materiale for å få en passasje som vannet kan passere i. Vi skal frese bort det materialet markert med rødt :

Sånn da var det gjort :

 

På denne modellen skal vi også modifisere noen kjølekanler for økt kapasitet / effektivitet og det innebærer noen huller som må borres ifht pakning og litt fasing av huller i toppen :

 

 

Nå begynner det å nærme seg selve modifiserings arbeidene med kanaler osv.

 

Men kunden skal benytte ett fiffig oppsett med Mc-innsprut / spjeld som dette her :

 

 

Så vi skal montere de 2 platene som skal bli innsugsflenser( mrk rødt ) på toppen før vi begynner portningsarbeidet.

 

Flow-profil og kapasiteter er utmålt og beregnet i Flow-benken og analyser så vi jobber metodiskt frem de ønskede arealer , tverrsnitt og kapasiteter på respektive inn og ut kanaler :

 

 

Ett nærbilde av så godt som ferdig kanal når EBB TECH har utført sine arbeider :

 

 

Før ventilsete-arbeider startes gjøres en del vitale mål for senere refereanser :

 

 

De ønskede ventilsete kombinasjoner maskineres inn i setene.

Disse er ikke tilfeldige men nøye utvalgte som resultat av erfaring og Flow-analyser som gir spesifikke flowforbedrende egenskaper i ett helhetlig bilde av det som ellers er ønsket ” oppsett ” / behov.

Riktige kombinasjoner er essentsielle for maksimal utnyttelse av gitt potensiale.

 

EBB TECH skal også hjelpe denne kunden med og sy i sammen hans kule hjemmelagde innsug som han skal bruke så det gjør jeg først før vi skal planslipe og ferdigstille toppen :

Spør du meg så synest jeg at kombinasjonen med gammelt  , hjemmemekk og high-tech nytt er heltøff :

Nå begynner vi for alvor å nærme oss slutten på dette kule prosjektet men først litt plansliping av topplokket for korrekt finish og planhet og EBB har utstyret i orden for det :

Så her er da herligheten klar til montering :

Ventiler er på plass og kunden kan nå hente sitt herlige prosjekt klart til bruk :

Det er noe spesielt med slike gamle herlige kjøretøyer og enda mer interessant blir det når entusiaster blander inn nye trender i slike prosjekter.

EBB TECH takker for tilliten og ønsker lykke til med dette spennende prosjektet 🙂

 

Skulle du ha behov for noe arbeider på din Renault så ta gjerne kontakt for pristilbud.