Reparasjon av korrosjon / skader i Cosworth topper.

[ 27 januar 2012 ]

Uttallige Cosworth topper EBB TECH har vært borti har korrosjons-skader i form av huller , pitting , lekkasjer ut ifra kjølekappe og gjerne skader som følge av bruk.

 

Ser gjerne slik ut :

Typiske korroskjons-skader disse her men også rene driftskader forekommer ofte på disse toppene :

Flere ganger har jeg sett entusiaster blitt fortalt at en slik topp er bare å glemme og kaste for så  betale for en ny topp.

Like mange ganger har jeg irritert meg over hvor feil noen kan ta.

ALLE disse skadene er reparerbare så lenge en utfører riktige prosedyrer og bruker korrekte teknikker for å reparere dem.

En må først kvitte seg med alt » dødt » materiale og deretter rense / frese godt inni godset

En må være PINLIG nøye med all rensing , fresing , preparering OG korrekt forvarming av toppen samt riktig tilsats-tråd og prosedyre.

ELLERS kan du sitte igjen med ett enda mer UBRUKELIG stykke aluminium !

Gjør en det riktig kan det bli slik : ( røde felt på høyre viser hvor jeg har sveiset den toppen )

Klarer du å se hvor jeg har sveiset i toppen på bildet til venstre ?

Skulle en ha vært så uheldig som denne eieren her å knekke en del av kan det også repareres :

Topplokket på bildet under her er sveiset på ikke mindre enn 11 steder før en komplett jobb med portning , styingsbytter , ventilarbeider , planslip osv kunne finne sted.

( EBB TECH sine egne justerbare kamdrev kan sees under her i «gull » farge utførelse.)

Dette arbeidet kan være lunefult og litt » tricky » å få til men gjør en det riktig vil mange penger være spart for kunden som slipper å investere masse penger i en annen topp.

Spesielt greit er det for dem med såkalte » matching numbers » biler hvor en særdeles gjerne vil beholde de originale komponentene for historikkens skyld.

 

Så skulle du ha ett behov for noe reparasjonsarbeide som dette her så ta gjerne kontakt for tilbud og løsninger 🙂