Restaurering av Cosworth svinghjul.

[ 28 januar 2012 ]

Ikke mange komponenter i en motor får så mye juling som ett svinghjul.

Det skal tåle alle kreftene som motoren pumper ut og skal leve med knallharde clutcher gjerne bi-metalliske hvor varme og trykk lett gjør svinghjulet særdeles utsatt for slitasje , ubalanse og skader.

Ved ett motorbygg eller rehabilitering av bunndel anbefaler jeg på det sterkeste at svinghjulet blir vurdert som like viktig komponent som veiven eller noe annet av den roterende massen.

Men la oss kjapt ta en titt på en liten gjennomgang av rehabilitering av ett svinghul :

Her er ett klassisk eksempel , egentlig ikke så værst ifht hva det kan være , på at svinghjulet har hatt masse varmgang og at overflaten ikke lengre har den friksjonsoverflaten som det bør ha eller arealet som trengs for å gi fullt inngrep for lamellen mot svinghjulet.

Litt oppblåst bilde så kan en se det :

EBB TECH sprekk tester først svinghjulet , ved mistanke om defekter blir svinghjulet røngtenfotografert , er det ok blir det å sjekke startkrans for rundhet , tenner ok og at svinghjulet ikke har store mangler eller defekter.

Deretter må alle styrepinner og eventuelle triggerpinner ol ut :

Hjulet skal så planslipes , hvis det da ikke først har vært modifisert / lettet eller lign , og spennes seriøst fast OG parrallelt opp i plansliperen.

Det er uhyre viktig at en bruker den helt korrekte anlegssflaten , den mot veivens monteringsflate , når en skal gjøre arbeider på svinghjulet som fresing , dreiing og planing. Hvis ikke kan det gå riktig ille for den innebygde balansefaktoren som igjen kan få katastrofale resultater for lagre i motoren senere..

Etterhvert kan en ane hvor mye som skal til for å få tilbake den riktige overflate planheten og finishen for ønsket clutchvalg.

Når så svinghjulet er ferdig maskinert vil det se slik ut :

Det er veldig viktig at dette arbeidet gjøres i en maskin med tilstrekkelig stabilitet og kjøling underveis da materialkvaliteten er ofte type ” seig som f… ” mht bearbeiding.

Alle EBB TECH sine svinghjuls rehabiliteringer / ombygginger gjennomgår etterpå OBLIGATORISK avbalansering for å sikre kvaliteten på slike arbeider og her er det endel materiale som måtte justers for å få dette svinghjulet tilbake til gode toleranser på balansefaktor :

Når svinghjulet til slutt er rehabilitert er det klart til bruk med korrekt overflate , finish og god balansefaktor integrert

 

Skulle du ha bruk for en rehabilitering av din motors svinghjul så ta gjerne kontakt for pristilbud 🙂