Subaru boxer topp overhaling.

[ 16 november 2012 ]

Subaru har i en årrekke vist skikkelige takter på bilfronten med saftige chassier og enda saftigere motorer.

EBB TECH har fått brynt seg på flere spesial bygg men også på helt ordinære renoveringsjobber på motorer og topper.

Her om dagen slang det inn på benken ett par slike boxer topper i 16v utførelse som sitter til daglig i en av landets villeste  vw bobler.

Disse 2 toppene skal få en liten refreshing med en generell overhaling og ettersyn.

La oss titte litt på en slik gjennomgang hos EBB TECH .

Her er utgangspunktet for oppdraget :

De har litt tegn på at topp pakningen har gitt opp litt og sannsynligvis dårlige overflater både på dekkplanet og i selve ventiler / ventilseter.

Vi demonterer toppene og organiserer litt ventiler og slikt :

Når ventiler er ute blir det lett å se at disse ventilsetene ikke har klart seg helt uten skader underveis :

 

Massevis av såkalt ” pitting ” , groper i anleggsflaten som umuligjør tetthet i samspillet ventil / ventilsete.

Slikt er helt vanlig i disse Subaru toppene og disse er egentlig ett bra eksempel på det da det av og til ser skikkelig mye værre ut..

Ventilene ser ikke så helt gode ut de heller med tydelige pittings og tegn på ” out of round ” tallerken / anleggsflate :

Vi demonterer de siste komponentene ut , ventiltetninger som skal skiftes da de er harde og har mistet forspenn slik at de lekker olje , ventiltallerkener må ut også før vi kan vaske dem og starte på maskinering :

 

Toppene trykktestes så og jeg kontrollerer skjevhet i dekkplanet og en del andre detaljer slik som styringsklaringer / tilstand og hvordan skadene i ventilsetene best kan korrigeres  :

Før ventil / sete arbeider kan påbegynnes må en del strategiske mål logges bl.a. stemhøyde før maskinering :

Ventiler skal nå slipes , korrigeres og sjekkes ut :

Når ventilene holder kvalitetskravene vi stiller kan vi begynne med å sette nye , bedre flow-dynamiske , ventilsetekutt .

Litt blåfarge hjelper på å se hvor kuttene havner :

Deretter er det frem med noen egen designede ” cuts ” som EBB TECH har til disse toppene og spesial verktøyet vi utfører jobben med :

Vi begynner arbeidene på våre defekte eksos-ventilseter :

Her kan vi se ett før og etter bilde av setet med kratere og etter med de nye mer effektive ventilsete kombinasjonene som bare i seg selv gir flow-forbedrede egenskaper i motorbygget  :

Her kan vi se det nye anlegget ( grå strek ) som respektive eksos og innsugsventiler får :

Nå har vi slått 2 fluer i ett smekk , fornye overflaten i setene samtidig som vi har fått bedre flow i sete/ventil kombinasjonene 🙂

Våre mål referanser først tatt i begynnelsen danner nå basis for de nåværende utmålinger og korrigeringer gjøres :

Toppene er nå klare for siste arbeidstrinn og det er plansliping til RIKTIG finish ifht. pakninger som skal benyttes :

Her er en av de klare for vask :

En liten før og etter visning :

Litt finere nå kanskje ? 🙂

Ventilene er klare for montering med sine nye ventiltetninger og kontrollerte ventilfjærer :

Nå kan kunden hente ut sine nye overhalte topplokk og montere dem inn i sitt flotte prosjekt :

EBB TECH takker for oppdraget og håper å få se denne nydelige vw boblen på banetreff og lign også i fremtiden 🙂

Skulle du ha bruk for overhaling av dine topplokk så ta gjerne kontakt for pris / levering.