Suzuki Vitara diesel topp fra helvete..
Noen ganger er det rett og slett ikke kult å være motorbygger.
En får utfordringer som en så absolutt ikke vil ha 🙂
” Why me ” sa jeg når denne dritten her dukket opp på benken min :
Ser jo med første øyekast ut som en grei jobb men den gang ei 🙁
Det som skiller den fra kjekke trivelige jobber er dette her :
Arghh,,,,%/¤%&¤%&¤ why me ?
Her har ett firma som har jobben med å skifte topp pakning på toppen klart å fjerne 3 av 4 diesel dyser med en kraftig jigg men denne siste måtte de gi tapt for.
Jiggen knakk , pinnbolter knakk og til og med selve dysen knakk når de prøvde å trekke den ut 🙁
Som om ikke det var nok så ser det slik ut i kanaler og rundt spjeld i toppen :
Hm , lurer på om det er for sent å takke nei til oppdraget , ha ha.
Vel , det er vel bare å bite det i seg og skride til verket.
Jeg prøver utallige teknikker med varme , løsemidler , pressing og trekking og ingenting rikker den sa%&/¤ans dysen.
Tar ut ventilene og blir enda mer deppet av synet. Massive rester av diesel og koks…sukk
Dobbelt arghhh, dette blir jo bare bedre og bedre !
Hm , her må det seriøse tiltak til.
Pønsker ut en prosess som jeg håper skal kunne løse problemet men det blir ikke lett.
Spenner først opp topplokket i fresebenken
Må fjerne til å begynne med den delen av dysen som stikker opp så jeg sentrerer så godt jeg kan og finner en skikkelig fres til jobben
Når jeg har frest ned til det flate partiet så måler jeg opp hvor dypt ned det er til første avsats nedi hullet.
Freser ned til presis dybde og det blir med suksess slik at gummikappen faktiskt er helt uskadd til og med :
Så dypt med vanlig pinnfres :
Men jeg skal mer enn 113 mm nedover så jeg må finne en lengre pinnfres.
Denne er perfekt :
Ned i hullet med den og fres i vei :
Men underveis skjer det litt av hvert. Etter en stund nekter fresen å gå dypere.
jeg må trekke opp og finner ut at en slik dings roterer inni der og jeg får den ut med litt trykkluft :
Etter enda en stund stopper det opp og jeg må faktisk spenne ut toppen og dunke og herje for å få ut denne her :
Helsikes masse harde dingser inni der. Etter masse banning og jobbing kommer jeg ikke lengre og gambler på at jeg nå kan snu toppen og presse ut den resterende delen og jepp , her er siste rest ute :
Fyttirakkern dette var litt av en utfordring 🙂
Det gjenstår en haug med små 6 mm blter som firmaet har knekt i forsøket på å få ut ting og tang.
Velger å legge på noen muttere og sveise dem fast i restene av pinnboltene :
Når de har kjølt seg er det bare å skru dem ut , enkelt og greit 🙂
Da kan jeg ordne resten av toppen her. Først trykk tester jeg den og renser den maksimalt :
Ordner ventiler og seter :
Toppen plan slipes :
Voila , her er den klappet klart til kunden for avhenting :
Jeg håper det blir lenge til neste slik utfordring 🙂
EBB takker for oppdraget og ønsker lykke til.
Skulle du ha bruk for noe arbeider med din motor ta gjerne kontakt for pris / levering.