Suzuki Vitara diesel topp fra helvete..

[ 1 mars 2015 ]

Noen ganger er det rett og slett ikke kult å være motorbygger.

En får utfordringer som en så absolutt ikke vil ha 🙂

» Why me » sa jeg når denne dritten her dukket opp på benken min :

P1490957

Ser jo med første øyekast ut som en grei jobb men den gang ei 🙁

Det som skiller den fra kjekke trivelige jobber er dette her :

P1490954

Arghh,,,,%/¤%&¤%&¤ why me ?

Her har ett firma som har jobben med å skifte topp pakning på toppen klart å fjerne 3 av 4 diesel dyser med en kraftig jigg men denne siste måtte de gi tapt for.

Jiggen knakk , pinnbolter knakk og til og med selve dysen knakk når de prøvde å trekke den ut 🙁

Som om ikke det var nok så ser det slik ut i kanaler og rundt spjeld i toppen :

P1490956 P1490955

Hm , lurer på om det er for sent å takke nei til oppdraget , ha ha.

Vel , det er vel bare å bite det i seg og skride til verket.

Jeg prøver utallige teknikker med varme , løsemidler , pressing og trekking og ingenting rikker den sa%&/¤ans dysen.

Tar ut ventilene og blir enda mer deppet av synet. Massive rester av diesel og koks…sukk

P1490959 P1490958

Dobbelt arghhh, dette blir jo bare bedre og bedre !

Hm , her må det seriøse tiltak til.

Pønsker ut en prosess som jeg håper skal kunne løse problemet men det blir ikke lett.

Spenner først opp topplokket i fresebenken

P1490961

Må fjerne til å begynne med den delen av dysen som stikker opp så jeg sentrerer så godt jeg kan og finner en skikkelig fres til jobben

P1490963P1490965

Når jeg har frest ned til det flate partiet så måler jeg opp hvor dypt ned det er til første avsats nedi hullet.

P1490970P1490968

Freser ned til presis dybde og det blir med suksess slik at gummikappen faktiskt er helt uskadd til og med :

P1490972P1490973

Så dypt med vanlig pinnfres :

P1490975

Men jeg skal mer enn 113 mm nedover så jeg må finne en lengre pinnfres.

Denne er perfekt :

P1490976P1490978

Ned i hullet med den og fres i vei :

P1490979P1490980 P1490981P1490982

Men underveis skjer det litt av hvert. Etter en stund nekter fresen å gå dypere.

jeg må trekke opp og finner ut at en slik dings roterer inni der og jeg får den ut med litt trykkluft :

P1490983

Etter enda en stund stopper det opp og jeg må faktisk spenne ut toppen og dunke og herje for å få ut denne her :

P1490984

Helsikes masse harde dingser inni der. Etter masse banning og jobbing kommer jeg ikke lengre og gambler på at jeg nå kan snu toppen og presse ut den resterende delen og jepp , her er siste rest ute :

P1490988P1490986

Fyttirakkern dette var litt av en utfordring 🙂

Det gjenstår en haug med små 6 mm blter som firmaet har knekt i forsøket på å få ut ting og tang.

Velger å legge på noen muttere og sveise dem fast i restene av pinnboltene :

P1490990P1490991

Når de har kjølt seg er det bare å skru dem ut , enkelt og greit 🙂

P1490993 P1490994

Da kan jeg ordne resten av toppen her. Først trykk tester jeg den og renser den maksimalt :

P1510018 P1510016 P1510015 P1510014

Ordner ventiler og seter :

P1510010P1510012 P1510019P1510011

Toppen plan slipes :

P1510020 P1510022P1510023 P1510024

Voila , her er den klappet klart til kunden for avhenting :

P1510029P1510030

Jeg håper det blir lenge til neste slik utfordring 🙂

EBB takker for oppdraget og ønsker lykke til.

Skulle du ha bruk for noe arbeider med din motor ta gjerne kontakt for pris / levering.