Toyota 1jz svinghjul
Toyota lager mye kjekt og både 1Jz og 2Jz er allerede beryktede motorer blant entusiaster med bil og ratt som hobby.
Noen velger å pushe grensene litt med å lure ut mer power i motorene og følgelig vil begrensningene i noen komponenter fremtre som perler på snor.
En kunde dukket opp en dag med ett lite problem på ett svinghjul i sin 1Jz motoriserte kosebil 🙂
Svinghjulet hadde vært brukt i sammen med en litt , skal vi si krevende sinter lamell , uten rykk utjevner / fjærer integrert , som kunden nå ikke ville anvende lengre.
Han ville ha en mer moderat lamell med fjærende senter. Men før han kunne montere denne ville han ordne noen små detaljer ved svinghjulet.
Det bar preg av å ha fått mye varme i seg og en skikkelig ujevn overflate :
Eieren ville ha en grei gjennomgang på svinghjulet med følgende arbeider :
– re-etablere ” step ” `et på svinghjulet
– planslipe svinghjulet
– balansere svinghjulet til god balansefaktor etter arbeider.
Det må vi vel kunne få til sa jeg 🙂
Første trinn er å fjerne styrepinnene for clutchplaten , da de forhindrer videre arbeider.
De kan sitte temmelig hardt fast men med rett verktøy og prosedyre kommer de ut , uskadde :
Så måler jeg ut høyden på det såkalte ” step`et ” på svinghjulet :
Det fordi jeg skal først dreie ned ett høyere step for så planslipe anleggsflaten for selve lamellen ( som er ujevnt og viser tegn til varmgang ) og deretter sette ett nytt , litt høyere step for litt mer trykk på lamellen.
Finner så ut hvilken måte jeg best kan spenne opp svinghjulet for å dreie inn nytt step og kontrollmåler og retter opp svinghjulet før dreiing.
Dreier så ned til nytt step :
Måler litt underveis og finner til slutt det jeg tror blir den endelige høyden jeg trenger for å kunne så planslipe meg ned til ønsket step :
Svinghjulet forlater så dreiebenken og skal inn i plansliperen :
Etter hvert kutt kan en se hvordan ujevnhetene er fordelt i anleggsflaten til lamellen :
Litt måling og til slutt er jeg fornøyd med både finish og høyde :
Monterer inn styrepluggene og det ser riktig greit ut nå :
Svinghjulet skal så inn i balanserings maskinen hvor vi skal korrigere svinghjulet slik at det får en bra balansefaktor for motoren det skal jobbe i .
Gjør litt kalkulasjoner , tar noen mål og programmerer maskinen til jobben som har startet her med første spinn og utmåling :
Første utmåling er ferdig og maskinen regner ut hvor og hvor mye vekt som må korrigeres for å nå vårt ønskede mål på god balansefaktor.
Målet er rundt 1,5 gr / cm og vis er at vi er ett stykke ifra med 82,51 gr / cm og enn korrigering på 6,37 gram må til på vår programmerte diameter på emnet.
Korrigeringens plassering bestemmer maskinen og jeg velger å bore det ut :
Noen nye spinn , kontrollmåling og mer utboring og jeg nærmer meg målet :
Når jeg har nådd målet er svinghjulet klart og her ligger det og venter på kunden .
Svinghjulet har nå fått nytt ” step ” , fin overflate for lamellen og er balansert.
EBB takker for tilliten og ønsker lykke til med prosjektet 🙂
Skulle du ha bruk for noe arbeider med ditt svinghjul ta gjerne kontakt for pris / levering.