Toyota 2jz ” high torque ” motorbygg.

[ 16 august 2015 ]

Toyota sin 6 sylinder 2jz motor er ikke en ukjent motor hos EBB.

Noen vil ha helt standard overhalinger. Andre vil ha maksimalt med power mens noen vil gjerne ha ting på sin måte.

En kunde spurte om jeg var interessert i å bygge en 2jz som kunne gi godt med power men som gjerne “kom i gang ” kjapt med ladetrykk og dreiemoment.

Da utgangspunktet hans var en såkalt 2 jz- vvti utgave med justerbar innsugs kam så ville det bli grei skuring.

Han mumlet noe om 750-800 hp og 900 + nm og helst 400 + hp rundt 4000 rpm.

Hm , rett og slett spennende.

Da må vi jo rett og slett bare doble nm da ved samme 4000 rpm  , bare for moro skyld 🙂

Eller ?

Uansett , her har haugen hans av en motor ankommet :

P1470527 P1470523

Ser jo hel og grei ut men vi får plukke den litt i deler og se hva vi finner..

Litt smuss må vi kunne tåle selv om denne ser nokså grei ut :

P1470535 P1470531

Vipper av ventildeksler og selvfølgelig litt smuss både her og der :

P1470538P1470545

Vi kan se mekanismen ( på høyre kam ) som kontinuerlig justerer innsugs kam akslingens posisjon mens motoren går :

P1470539

Starter demonteringen av kam rem og drev :

P1470556P1470558P1470561 P1470562

Alle deler får noen runder i vaskeren :

P1470559

Det er mekaniske kam akslinger med masse shims som merkes og settes i system :

P1470567 P1470564

Toppen skrus av og ser helt normalt ut , selvfølgelig skittent og fælt men tilsynelatende i grei stand :

P1470569 P1470570

Toppen har ingen store synlige defekter ved dette stadiet av demontering.

P1470571 P1470572

Selvfølgelig finner vi masse skitt og forbrennings rester men det skal ikke se slik ut når jeg er ferdig med den 🙂

P1470578 P1470576

Så går det slag i slag med resten av innmaten i blokken :

P1470586P1470587P1470588 P1470591

Disse komponentene her går også inn i vaskeren :

P1470594 P1470593P1470592 P1470595

Toppen demonteres og renskes for innmat :

P1470597 P1470598P1470599P1470600

Ventiler og tetninger har sett bedre dager :

P1470604 P1470602

Selve topplokket renser jeg hysterisk til det er skinnende blankt og rent :

P1470607P1470608

Blokk og topp er nå trykktestet og klar for videre arbeider.

Blokken skal jeg bore for å så å tilpasse disse her :

P1470610

Skikkelige smidde stempler som kunden skal benytte i sitt bygg.

Borer og måler til jeg er fornøyd med alle 6 sylindre :

P1470611P1470612P1470613 P1470614

Når målene er nådd legger jeg en liten førings kant øverst i hver sylinder som letter på innmonteringen av stempler med fjærer :

P1470617P1470618P1470620

Når boringen er ferdig honer jeg hver sylinder til korrekt mål :

P1470623P1470624P1470626 P1470627

Ferdig honet og du ser hone spor i kryss mønster i høyre bilde mens venstre viser før hone arbeider :

P1470620P1470628

Når alle arbeidene med blokken er ferdig plan sliper jeg den til slutt for korrekt finish for MLS pakningen kundens skal benytte :

P1470631 P1470630P1470632 P1470633

Her er den klar til montering , ferdig vasket og lakkert :

P1480281 P1480282

Veivpartiet skal jeg balansere til race spesifikasjon så det blir litt vektjustering og utmåling samt korrigering på veiv med svinghjul og trykkplate :

P1480319 P1480317 P1480316P1480320 P1480321P1480322

Veiven korrigeres selvstendig først og så får svinghjul og clutch gjennomgå sin korrigering :

P1480324 P1480326P1480329 P1480330P1480331P1480323

Veiven får en spesiell ” Nano-tech ” og Micro polish behandling til slutt og da blir journalene rimelig fine :

P1480340 P1480339

Klart til montering 🙂

P1480342

Litt av det som skal inn ved montering :

P1480344P1480345P1480347P1480348P1480350P1480351P1480352P1480349

Rent og pent skal det være 🙂

Før montering av veiv  , stempler og råder så tilpasser jeg stempelfjærene til riktig åpning. Gjøres ikke dette blir motoren skrot ganske kjapt.

P1480296 P1480295P1480297 P1480300

Her er rådene som er valgt ut og vi ser at vi har bestilt de tykkeste boltene tilgjengelig da denne motoren skal pumpe ut ganske så mye dreiemoment laaaangt nede i rpm området og da er det viktig med akkurat denne detaljen.

 

P1480302P1480304

Råder med lagre klar samt låse ringer er sjekket ok :

P1480701P1480702

Clips er på plass og fjærer monteres på RIKTIG vei 🙂

P1480705P1480706P1480707 P1480709

Klart med råder og stempler :

P1480710

Før veiven legges i sjekker jeg passform og detaljer ved den forsterkningsplaten vi skal benytte ved rammebukkene

P1480675

Litt små justeringer så passer den flott og da er det bare å legge veiven nedi blokken  , legge på måletråd som siste sjekk på klaringer.

P1480677 P1480678P1480679 P1480680

Alle lagre er på plass i bukkene og  jeg monterer med ARP studsene riktig tiltrukket og kan avlese klaringer på måletrådens bredde etterpå :

P1480682P1480683P1480684 P1480686P1480687 P1480688P1480689 P1480692P1480694 P1480693

Når en benytter en slik forsterkningsplate og studs MÅ en justere litt rundtomkring for å få plate og studs til å gå klar. Finner problemområdene og fjerner gods der det er nødvendig.

P1480691 P1480690P1480741 P1480740

Veiven er nå på plass og den roterer nydelig fint samt klaringer er slik de skal være :

P1480695P1480697

Endeklaringer kontrolleres med mikrometer klokke og den er det den skal være :

P1480699P1480700

Neste trinn er å montere stempler og råder  , sjekke klaringer og sluttmontere i sylindre :

P1480711P1480712P1480713 P1480714P1480715 P1480716P1480717P1480718 P1480721P1480722

Veiv og stempler ferdig montert med forsterknings plate 🙂

P1480725 P1480723

Oljepumpen er modifisert for bedre stabilitet og leveranse :

P1480307P1480308P1480309 P1480310

Den får ny sim-ring og det gjør bakre sim-ring deksel og :

P1480285P1480727

Begge monteres nå på dette stadiet av monterings prosessen :

P1480731 P1480728

Litt småting som o-ringer , skruer og vips så er bunnpannen på:

P1480735 P1480734P1480736 P1480737

Mer detaljer for å få lukket bunn delens indre gemakker :

P1480746 P1480745P1480747P1480748P1480749P1480750P1480751P1480752

Forsterkede bolter til toppen finnes frem. På med strytapper for toppen og inn med ” studsene ” :

P1480755P1480756P1480757 P1480758

Der var jeg klar for toppen  🙂

P1480761P1480762

Toppen er ett kapittel for seg selv.

For at bygget skal bli bra og at effektprofilen blir som ønskelig er det av aller viktigste nødvendighet å ha kontroll på en del parametre i toppen som flow verdier , flow-ratio og i det hele fokusere på ett dynamisk samarbeid mellom eksos / innsug`s kanaler. Benytter en stort sett bare ” rett frem ” , slip i vei taktikk er det dømt til å mislykkes og ønsket motor profil uteblir.

Denne toppen så ved start ut som de aller fleste med tusentalls av kjørte kilometer bak seg :

P1470571P1470572

Kam valget er med å diktere motorprofilen så dermed må en også finne rette profil på selve de flow-forbedrende tiltakene en vil benytte.

Men først strippes toppen i atomer , renses og trykk testes og da blir utgangspunktet dette her :

P1470607 P1470608

Legger opp en strategi og går i gang med de praktiske arbeidene med å modifisere kanaler etc :

P1470870P1470871P1470873 P1470880P1470887 P1470885P1470890 P1470893

Poenget er å oppnå korrekte verdier for visse kritiske flow-parametre og volumer på kanaler som er med på å forsterke bygget vårt opp mot ønsket bygg profil.

Neste trinn er å matche ønsket flow profil med de korresponderende ventilsete kuttene. De enten matcher eller raserer vårt mål.

P1470895 P1470896P1470897 P1470898

Freser ned de nye sete-kombinasjonene :

P1470902P1470904

Når alle sete arbeider er komplette begynner en heftig matching av høyder på ventilstammer mot nye såkalte ” shimless buckets “. altså vi skal bort med de originale shimsene og inn med løftekoper som er både løftere og shims samtidig. vi benytter slike løftere for å forhindre at shims kan  hoppe ut ved høye turtall og ting som harde launch kontroller osv.

Det da de leveres i forskjellige høyder. Dette arbeidet tar TID og inkluderer masse måling , loggføring samt kalkulasjoner før du får en oversikt over hvilke shims bøtter du trenger :

P1470616P1470621P1470921 P1470918P1480781P1480783P1480784

Endelig ferdig med å shimse til de rette ventil klaringene og kan nå plan frese toppen for korrekt finish og for å få den helt plan :

P1480563P1480564P1480566 P1480567

Masse pirkete detaljer kanskje men skal du bygge motor bra så må det til 🙂

Da er toppen klar for å få sin innmat :

P1480579 P1480577

Ventiler , fjærer etc. står klar til dyst :

P1480573P1480574

Da gyver jeg løs med forskjellige deler og montering :

P1480591P1480592P1480593 P1480595P1480596 P1480597P1480598 P1480599P1480600 P1480601P1480603 P1480604P1480605 P1480787

Klart til å montere på blokken. Ser litt bedre ut nå , eller ?

P1480776 P1480774

Helheten består av detaljer og detaljer skaper helheten 🙂

Denne MLS pakningen skal vi benytte og den får 2 tynne lag med ett spesial stoff før den legges på blokka :

P1480767 P1480772

Toppen legges forsiktig på blokken og tres nedover studsene og forhånds smurte muttere skrus ned og trekkes til oppgitt moment :

P1480777P1480778P1480779P1480780

Frem med ny oljete kam lager bukker , nye simringer og inn med de nye kam akslingene :

P1480791 P1480790P1480792 P1480793

Setter kammene på sine respektive posisjoner for montering av kam-rem :

P1480795

Posisjonerer veivens nedre rem hjul og kam  drev korrekt :

P1480799 P1480800

På med ny kam-rem , ny strammer og timer inn kam-akslingene etter spesifikasjon :

P1480789P1480798P1480803 P1480807

Nye pakninger til ventil deksler som er renset etter alle kunstens regler :

P1480811 P1480813

Noen siste små detaljer monteres :

P1480815 P1480814

Begynner å se litt forskjell på før og etter , eller 🙂

P1470531 P1480817

Puh , da var jeg endelig ferdig og her er den klar til å sendes til kunden :

P1480824

Så , ble det noe greie tall ut av det her da mon tro ?

Tja , motoren ble dynokjørt av en meget dyktig herremann , RFS PERFORMANCE , og tallene kan du se her :

 

2jz-vvti by EBBTECH

Vi kan se at vi fikk meget greit 400 pluss HK ved 4000 rpm ( 450 + hk ) og ett vidunderlig drag med over 800 Nm ved 4000rpm !!

801,2 Hp @ 6500 rpm og 964,5 Nm @ 5500rpm.

En liten video for den som ønsker å se hvordan det funker i praksis :

http://https://www.youtube.com/watch?v=R-eWHeoZRd0

Kunden ble fornøyd og EBB takker for oppdraget 🙂

Skulle du ha bruk for noe arbeider med din motor ta gjerne kontakt for pris / levering.