Toyota 2JZ motorbygg.

[ 9 oktober 2014 ]

EBB TECH har mange Toyota kunder og flere av dem er brukere av den fantastiske 2jz rekke 6 sylinder motor.

Denne motor er nesten inne i den hellige graven blant bilentusiaster som i dag kjører vanlige gatebiler , drifter og burner mer blårøyk med dem enn de fleste andre 🙂

Det begynner å bli en del av dem her på benken min så jeg tenkte vi kunne ta en liten titt på ett bygg på en slik.

Motoren kom vel mer eller mindre inn i deler så slik så blokk og topp ut før jeg begynte arbeidene med å transformere denne helt urørte motoren til en , skal vi si , litt viltrere utgave 🙂

P1370748P1370763

Kunden så for seg litt smidd innmat , tøffere kammer og en full balansering samt Flow-dynamiske arbeider på topplokket til å matche hans ønske for motorbygget.

Både topp og blokk fortjener så absolutt litt oppmerksomhet spør du meg.

P1370764 P1370750

Dette skal jeg ordne. Toppen skal gjennomgå diverse arbeider og blokken likeså.

Jeg begynner med å vaske alt , trykk teste blokk og topp og deretter måle ut masse deler.

Boring og hone sylindre samt toppdekking ab blokk skal jeg gjøre først.

P1370753P1370754 P1370755P1370756

Etter utboring skal jeg hone blokkens sylindre til ferdig mål og sikre riktig kryss-spor i hone prosessen. Viktig for både oljekontroll og trykk kontroll.

P1370786P1370787

Kontrollmåler til slutt alle sylindre oppe og nede i sylindrene :

P1370782 P1370783

Deretter planer jeg blokken til korrekt finish og for å sikre at den er helt plan for den nye topp pakningen :

P1370796P1370795

Ordner litt kanter og huller. Kanskje for detaljert men allikevel greit å gjøre så slipper en skarpe kanter å skjære seg på når en jobber med delene.

P1370798 P1370797

Veivpartiet skal gjennomgå en full balansering ned til minste detalj.

Etter diverse kalkulasjoner og foret tall inn i computeren starter selve utmålingen av veivpartiet.

P1380010 P1380009

Korrigerer på angitt plass den mengde som maskinen bestemmer :

P1380013P1380015

Maskinen gir meg resultatene fortløpende og jeg jobber til målet er nådd.

Svinghjul og clutch skal så monteres opp på veiven for utmåling og korrigering :

P1380018P1380019P1380020 P1380021P1380028P1380025

Veiven gjennomgår etter balansering en komplett Nano-tech behandling og Micro polering til slutt for optimal overflate finish på lager flater :

P1380030 P1380029

Toppen skal prepareres både her og der.

Først har den blitt vasket og renset ordentlig .

Fra skitten til skikkelig ren 🙂

P1370766P1370801

Først litt Flow-dynamiske arbeider med diverse utmålinger i Flowbenken samt maskinering :

P1370926 P1370889

Deretter litt jobbing med ventiler :

P1370773P1370805

Frem med litt spesial designede ventilsete-skjær :

P1370893P1370894

Gir så ventilsetene nye , mer effektive , ventilsete-kutt kombinasjoner for vår nye ønskede motorprofil :

P1370896P1370907

Shimser så alle ventiler til riktige ventil klaringer :

P1370909 P1370908

Da skal toppen til slutt planfreses for riktig finish og sikre at den er helt plan.

P1370911P1370913

Så da har vi vår blokk og topp klar for montering :

P1380769 P1370915

Vi begynner med blokken.

Her er veivpartiet vi skal montere :

P1380034

Nye råder og annet knask skal inn :

P1380450 P1370943 P1370942 P1370941

Nye studs , forsterkede lagre og småtteri :

P1380454 P1380453

Veiven har blitt utmålt fra før og lagre målt ut med montering i blokk uten veiven lagt i.

Nå skal jeg kontrollere med måletråd at klaringer er riktige :

P1380458 P1380457 P1380459P1380460

Trekker til lagerbukker med riktig moment , demonterer og leser av hva trådens tykkelse tilsvarer i lagerklaringer :

P1380463P1380787

Oljer opp lagre og monterer veiv for siste gang og sjekker endeklaring med mikrometer klokke :

P1380794 P1380792

Dobbel sjekker at det er klaringer mellom oljedyser og veivskinker i denne stroker utgaven ( langt slag )

P1380795

Alle stempelfjærer er individuelt tilpasset sin respektive sylinder :

P1380797P1380800

Her er alle stempler klar for montering :

P1380796

Forsterkede lagre til rådene :

P1380805P1380806

Med denne ” stroker ” ( langt slag ) veiven og råde kombinasjonen ble det nødvendig å slipe ut for klaring så råden kan rotere fritt uten å ta borti blokken :

P1380808P1380812

Gjelder å vite hva en må kontrollere ned til hver minste detalj når en bygger motor 🙂

Rådene trekkes til å klaringer sjekkes også her :

P1380847P1380848

Ny oljetetning bak med tilhørende deksel med klister :

P1380851 P1380852

Oljepumpen er en ny som er modifisert for bedre flow og monteres med spesial olje :

P1380854P1380856

Nye o-ringer både her og der :

P1380858 P1380857

Bunnpanne , oljepumpe , sil og lokk monteres så:

P1380860P1380861

Inn med studs til toppen og ny spesial topp pakning :

P1380865P1380867

Toppen skal nå monteres med nye komponenter :

P1370929

Nye ventil tetninger settes på med spesial verktøy slik at de ikke skades :

P1370930P1370931

Trippel sjekker at ventil tetningene sitter bra og er uskadd før ventilene monteres.

Resten monteres så med underlags skiver for fjærer , trykk kontrollerte fjærer , titan-retainere og låser :

P1370935P1370936P1370938 P1370939

Topp klar for å møte blokken 🙂

P1370934 P1370933

Toppen tres nedover studsene og de er smurt inn med spesiell monteringspasta :

P1380869P1380871

Kam akslinger monteres og smøres opp :

P1380874P1380875

De supplerte kam boltene til de nye justerbare kam drevene MÅ tilpasses på lengde da de dekker flere type kam akslinger.

Feiler du her blir det massivt med trøbbel..

P1380878 P1380876

Nå skal jeg ” time ” kam akslingene etter produsentens opplysning / data.

Mekker en enkel sak for å holde orden på gradene på veiva :

P1380880P1380883

Litt måle-ur og frem og tilbake med justering til ønsket løft på angitt grader :

P1380886 P1380884

Når timing prosedyren er ferdig er vi så og si klar :

P1380889P1380894

Da er siste rest unnagjort og her er det endelige resultatet :

P1380895 P1380891

Nå kan kunden hente sin nybygde motor og fortsette arbeidet med sitt spennende prosjekt 🙂

EBB takker for tilliten og ønsker lykke til !

 

Skulle du ha behov for noe arbeider med din motor ta gjerne kontakt for pris / levering.