Toyota 2JZ oljepumpe modifisering.

[ 29 november 2014 ]

EBB jobber med masse forskjellige motorer og komponenter.

Noen av oppdragene er rett og slett massive både i detaljer og omfang.

Andre er små koseoppdrag med fokus på helt enkle og spesifikke arbeider for å forbedre ett komponents funksjon / styrke.

Toyota motorer er det støtt og stadig innom her og da er vel den sagnomsuste 2jz rekke sekseren noe av det kuleste å jobbe med.

Den benyttes i alt fra helt STD kjerrer til de mest sinnsyke drifting doningene med så mye power at de kjører nesten ifra bakakslingen sin 🙂

Ett lite komponent , men ett særdeles viktig komponent som ofte får litt behandling når disse motorene er innom her er oljepumpen.

En slik :

P1470668P1470667

Det er som dette de stort sett vil se ut etter mange tusen kjørte km på gaten.

Skitne og fæle og med uviss bakgrunn er det viktig å få kontroll på både tilstand og funksjon.

Disse pumpene klarer seg stort sett greit men kan være i behov av litt stell når gutta boys skal dra til skikkelig med turtall og ladetrykk 🙂

Min oppgave her er å definere tilstand på pumpen og modifisere den for bedre ” flow ” og ytelse.

Begynner oppgaven med å demontere ut selve overtrykks ventilen :

P1470669

Den må være uskadet , ha ingen riper på stempelet eller i huset. Har den det kan den være ett skikkelig problem under bruk.

Utgaven her ble sjekket ut og i meget god stand.

Pumpen demonteres så helt ned i atomer og det er ofte nødvendig å benytte slagtrekker for å løsne stjerne skruene.

P1470670P1470671

Når jeg har tatt ut alle delene blir de lagt i vaske kurv og sendes en omgang gjennom delevaskeren som lekende lett ordner opp :

P1470672

Når all gammel olje og skitt er fjernet må jeg få bort fast sittende silikons rester fra selve husets pakningsflater :

P1470673

Jeg har nå målt opp alle klaringer i pumpens drevsats og hus og funnet komponentene i orden for videre prosess :

P1470701

da vet jeg at pumpen vil være med å gjøre en god jobb. Men jeg ønsker å få pumpen til å gjøre en enda bedre jobb så vi skal modifisere litt på kanalene som oljen blir sugd og trykket gjennom via drevene.

På det store hullet som vi ser her skal jeg ordne til slik at det blir fin og jevn overgang fra pumpens kanal til videre inni blokk :

skarp kant

Dette området er katastrofalt dårlig fra fabrikken så det MÅ ordnes slik at turbulens fra pumpe til blokkens kanal blir minimalisert og at pumpens maksimale kapasitet til systemet øker.

Det samme gjelder det lille hullets områder :

skarp kant lille hull

Også området rundt dette hullet skal ordnes til for bedre flow  og leveranser:

P1470677

Samt dette området her :

P1470680

Alt vi skal gjøre blir å forbedre veien oljen trenger å gå for å både stabilisere oljetrykket , øke pumpens maksimale leveranse og for å redusere turbulens og separasjon av olje / luft i disse partiene her.

Arbeidene ser enkle ut men en faktisk ganske krevende da en må gjøre det for hånd og det er særdeles små marginer for å gjøre feil og du har en verdiløs haug av aluminium igjen etterpå 🙂

P1470689 P1470685

Tar litt tid men er en tålmodig og jobber jevnt og trutt kan resultatet blir greit.

Her er jeg fornøyd med selve modifiseringene av kanal områdene :

P1470699  P1470697 P1470696P1470698

Før og etter arbeider på en av kanalene :

P1470677P1470697

Pumpen går så gjennom en siste rens og vask og delene er nå klare for montering :

P1470700

Drevene blir smurt opp med spesielt fett for å øke sugeevnen ved oppstart :

P1470702

Lokket blir montert med sine skruer og låsevæske på skruer :

P1470704P1470706

Sjekker at drevene snurrer lett og monterer oppsmurt trykkventil :

P1470708 P1470707

Her er pumpen klar for forsendelse til kunden og nå vil den gjøre en mye bedre jobb 🙂

P1470710 P1470709

EBB takker for oppdraget og ønsker lykke til med prosjektet.

 

Skulle du ha bruk for noen arbeider med dine motor komponenter ta gjerne kontakt for pris / levering.