Toyota 3S-GE blokk boring.

[ 7 desember 2012 ]

Når en skal dra ut litt mer effekt enn standard benytter vi ofte sterkere komponenter internt i motoren.

Smidde stempler er en av dem og ofte blir det behov for en utboring av blokken til en overdimensjon for å etablere helt runde og korrekte sylindermål i blokken for slike stempler.

EBB TECH borrer drøssevis av blokker hvert år så jeg tenkte vi kunne ta en titt på en klassiker :

Toyota 4-syl blokk med motorkode 3S-GE som du finner i bl.a Mr2 og andre biler.

Her er blokken ankommet EBB TECH :

Blokken er skitten og fæl som en brukt blokk gjerne er og den viser tegn på slitasje og litt lagringskorrosjon :

Dekkplanet skal også få en ny overflatefinish som skal matche den type MLS ( multilags stål pakning ) topp pakning kunden skal benytte i fremtiden på bygget sitt.

Her ser vi de feltene som har både korrosjon og ujevnheter :

Sist nevnte , finish på dekkplanet , er meget viktig for suksess med blokkbygging.

Kunden supplerer med disse JE stemplene i en 0.50 mm OD :

EBB kontrollmåler at dimensjonene er korrekte ifra fabrikk og etter bestilling FØR arbeidene begynner :

Bor-jiggen er montert og vi sentrerer enkelt med funksjonene innebygget i bor-hodet slik :

Deretter velger jeg det bor-skjæret som er best egnet for materialet i sylinderen som jeg skal arbeide i :

Finnes nesten like mange skjær typer som det finnes materiale i blokker.

Utboringen av materiale er i gang her og ved de røde pilene kan du se hvort stort kutt den jobber med akkurat nå og til høyre er denne sylinderen nå ferdig utboret.

Siste ledd i prosessen ved hver sylinder er å fase kanten oppe i sylinderen slik at du ikke knekker stempelfjærene ved montering og til det brukes bare ett annet skjær:

Sylinderen er ferdig utboret og jiggen jobber nå videre i neste hull :

Etter utboring kontrollmåles alle sylindrene for kvalitets sikring på arbeidet :

Her er blokkens sylindre ferdig boret og vi skal til med honings-prosessen :

Kvaliteten og nøyaktigheten på honingen spiller en avgjørende rolle for ferdig resultat både med hensyn til holdbarhet og effektproduksjon i sylinderen.

Spesial honeolje påføres alle sylindrene :

Den inneholder flere stoffer som både smører på en spesiell måte , renser stenene i honen og renser selve godset i sylinderen underveis.

Honeren går opp og ned haugevis av ganger i alle sylinderløpene :

Ikke vilkårligt ,heller i metodiske og bestemte bevegelsesmønstre for å skape den korrekte finish og retning på honesporene i sylinderløpene.

Her ser du til venstre en honet sylinder med korrekte honespor mens den til høyre har bare , skal vi si rundtogrundt borespor nedover sylinderens overflate :

Når alle sylindre er honet korrekt til spesifikt sluttmål gjøres en siste kontroll på diameter med mikrometre :

Ovalitet måles på tre plasser i hver sylinder for igjen å kvalitetssikre arbeidet :

Kunden ønsker at jeg skal tilpasse klaringene på stempelfjærenes åpning og det skal vi gjøre på disse her :

Ett for så vidt enkelt arbeide men skrekk og gru hvor mange ganger jeg ser dette bli gjort med vinkelsliper og gud vet ikke hva med bedrøvelige resultater…

Her kontrollerer jeg progresjonen på en av fjærene :

Som en liten service monterer jeg likesågodt fjærene på merkede stempler for ham så slipper han mer mas med det 🙂

Nå begynner vi å nærme oss slutten her men først skal blokken nå toppdekkes eller planslipes som det også heter :

EBB TECH har utstyret så den saken er lett å få til.

Her diller jeg litt med avgrading av huller og kanter

Her ett noen før og etter bilder av blokken :

EBB lakkerer alle blokkene som en servie for sine kunder så det blir riktig så fint.

Blokken er nå ferdig vasket . lakkert og klar til avhenting for kunden :

EBB TECH takker for oppdraget og ønsker lykke til med prosjektet 🙂

Skulle du ha bruk for boring av blokk på ditt prosjekt så ta gjerne kontakt for pristilbud / leveranse.