Toyota 3S-GE veivparti balansering.

[ 11 februar 2013 ]

Toyota har mange herlige og arbeidsvillige motorer som entusiaster kan leke seg med.

En av dem er den 4 sylindrede 3S-GE som kommer i flere generasjoner i 1998 ccm3 utførelse.

3S-gte er en påfølger med turbo.

Vi finner dem i bl.a Celica og Mr2`er.

Dagens motorer blir bygget for masse power og en benytter seg ofte av nye aftermarket komponenter som stempler , råder , svinghjul ,  clutcher osv.

Noen komponenter er særdeles bra andre muligens en smule ” ujusterte ” i fra leverandørene.

Når vi bygger seriøse turbomotorer ut ifra denne grunnstammen er balansering en viktig del for å eliminere uønskede prolemstillinger ved miksing av komponenter og dårlig balansefaktor i den komplette roterende masse i veivpartiet.

Derfor utfører vi en total gjennomgang på disse veivpartiene som ett ledd i å gi mer plusstegn i regnestykket mot alle minusene som trimming egentlig er. En skikkelig utbalansert motor er ikke bare mer holdbar men vil være villig til å lettere frigjøre mer potensiale samtidig som den ikke jobber mot seg selv , les ; ubalanse.

Men nok om det , la oss titte på en slik gjennomgang på ett veivparti til en slik Toyota motor.

Her har veivpartiet som kunden skal bruke i sitt turbo-bygg ankommet hos EBB TECH :

P1160402

-En veiv som har endel tusen km bak seg.

-Svingningsdemper i fron med litt historikk.

– Nytt smidd svinghjul

– Ny trykkplate type masse trykk

-Nye råder

-Nye smidde stempler.

Alle disse komponenten blir først sjekket ut mht skader , defekter eller feilproduksjon.

Holder de kvalitetskontrollen blir veiven det første vi skal jobbe med.

Først må vi få festepunktet for rotasjos-avleser for blanserings-benken parallellt ved å dreie ned skruehodet for remhjulsbolten :

P1160403P1160404

Vi har sjekket diameterene på lagertapper og før vi starter kjører vi en “runout ” kontroll med mikrometer for å sjekke at det ikke er kast i veiven :

P1160405

Vi var her innenfor rundt en hundredels millimeter og det er akseptabelt.

P1160406 P1160407

Remhjulet korrigeres først :

P1160419

Deretter vil vi få de første tallene på hva som er forholdet i selve veivakslingen og her er utmålte verdier etter første run :

firstrun

Ifra senter mot venstre ( bakover ) på veiven er det registrert en vekt på 5,65 gr som må bort og ifra senter til høyre ( fremover ) er det 4,88 gram som skal korrigeres for å få veiven ned i vår toleranse som er race-spec.

I balansefaktor tall vil det si : 41,61 gr/cm på venstre del og 35,94 gr/cm på høyre.

Vi ønsker på ha en faktor på 1,5 gr/cm så vi er milevis borte fra dette kravet.

Se hva de respektive vekter representerer av uønsket kraft som er på ville veier ved 8000 rpm.

Venstre side = 65 lbs = 32,5 kg !

Høyre side =   56 lb = ca 28 kg !

Ikke rent lite som denne veiven får av motstridende krefter ved høyrere turtall.

Den opprinnelige vekten på noen få gram utmålt ved 500 rpm blir uhyggelig mye ved 8000 rpm.

Maskinen forteller meg hvor og hvor mye jeg skal korrigere og stedene merkes av og korrigeres ved utboring av materiale :

P1160415P1160416

Når korrigeringene er gjordt og etter flere omganger med utmålinger / korrigeringer  er vi ved målet vårt.

Her kan du se hva vi nå har av vekt på feil  plass etter vi er ferdige :

lastspin

Mindre enn noen tiendels gram på begge sider og toleransen er nå under 1,5 gr/cm.

Svinghjulet skal nå monteres på veiven som er ” nullet ut ” og vi skal også korrigere det :

P1160428

Detter er ett helt nytt svinghjul og det ser jeg er allerede korrigert fra leverandør men vi får se..

P1160435

For å nå vårt mål ble det noen få gram her også som måtte korrigeres . Ikke så mye men endog for mye til å la det gå forbi vårt krav.

Så kommer vi til vår lille nye trykkplate og den er jeg mer spent på . Vi monterer den , markerer posisjon hvor den sitter slik at kunden etterpå kan sette den på samme plassen ved montering og vi spinner igang :

P1160436 P1160437

Her ser du utboringene vi måtte til med for å korrigere til vårt behov :

P1160443

Tallenes tale er klar , før og etter korrigering :

P1160446P1160448

Da gjenstår det bare en nano teknologi micro-polish :

P1160449

Da er selve veivpartiet ferdig.

Men det er ikke alt som ska få korrigert sine vekter før vi fullfører denne jobben

Rådene skal vektjusteres i begge ender og for totalvekt og det var rundt om 2.8 gram mellom letteste og tyngste.

P1160456 P1160455

Stemplene med pinner skal også vektjusteres og her var det rundt 2 gram differanse som jeg korrigerte så nå er de innenfor 0.10 gram forskjell slik som rådene  🙂

P1160457

Her er delene klar for leveranse :

P1160453

Mr2cameleon

Dette veivpartiet var hos EBB i godt selskap med ett enda ville oppsett med 2-plate clutch , special svinghjul og mere til fra en av landests mest kjente og aller villeste Mr 2`ere.

Da var vi i mål med denne balanseringsjobben og kunden kan nå hente delene og trygt montere med en virkelig forbedret balansefaktor i race-spec utførelse slik som hans motorbygg fortjener.

Lykke til med prosjektet 🙂

Skulle du være i behov for balanserarbeider så ta gjerne kontakt for pristilbud / levering.