Triumph MC topp.

[ 15 mars 2014 ]

EBB jobber gjerne med spesielle prosjekter og motorsykkel komponenter er jo også ,,øhm motor , så hvorfor ikke 🙂

En god kunde anbefalte meg til sin venn og vennen sendte kjapt en 2 sylinder Triumph topp.

Inni her ett sted ligger den og etter litt utpakking kan jeg se hva jeg skal jobbe med :

P1350369P1350370

Eier har fått skiftet ventilstyringer , merkelig nok uten at nødvendige arbeider er inkludert i prosessen.

P1350373

( flere av styringene er ikke montert helt riktig heller)

Han har kjøpt  nye ventiler også som skal anvendes men de har litt problemer med å passe samt holde tett slik som tingene er nå.

P1350372P1350374

Hadde jeg hatt dette oppdraget med å skifte styringer hadde jeg ikke jobbet på dem så skitne som de er i denne tilstanden her :

P1350375 P1350371

Så noe av det første jeg gjør er å vaske å rense toppen skikkelig FØR jeg begynner arbeidene.

Når toppen er ren måler jeg ut diameter på ventilstammene og finner en korrekt brotsj for å kunne brotsje riktig diameter i de nye styringene. Noe som IKKE er gjort ved styringsbyttet og dermed passer ikke ventilene korrekt i styringene.

P1350376P1350377

Jeg har korrigert monteringen av styringene og med rett brotsj så maskinerer jeg ut materiale av styringene slik at det blir riktig klaring mellom ventiler og styringer :

P1350378

Neste trinn er å ordne til de korroderte og upresise ventilsetene i toppen .

P1350380 P1350379

Sete arealene har masse hakk og er ikke lengre i ” senter ” nå som de nye styringene er i så vi må kutte nye setevinkler / kombinasjoner inn i områdene.

Her er noe av utstyret jeg skal anvende for det arbeidet :

P1350390P1350391

Ventilens diameter blir brukt som mal og verktøyet overfører målet til skjærehodet med en enkel fixtur.

Litt blåfarge på ventilsetene for å se bedre hvordan arbeidene skrider frem :

P1350381

Freser første innsugs sete og tilpasser deretter med pasta å ser at ventilen ligger helt som ønsket i setet og at setet er 100 % tett :

P1350387 P1350385

Gjør det samme med begge eksos setene :

P1350394 P1350393

Vi ser hvor fint det nye setet er tilpasset alle radier i selve setet og forbrenningskammeret 🙂

Her ser vi hvordan resultatet ble og nå har vi tette og perfekte sete arealer uten hakker og korrosjon.

P1350404 P1350403

Sier meg fornøyd med styringer , ventiler og seter så da er siste trinn inn i plansliperen for å få kontroll på overflaten som topp pakningen skal jobbe mot :

P1350405

Litt radier på huller etter planfres og nå er overflaten helt plan og med riktig finish :

P1350411 P1350408

En siste runde i vaskeren og så er delene klar for montering :

P1350413 P1350412

Inn med ventiler og på med fjærer og låser :

P1350415P1350416

Voila , da er toppen klar til å sendes til kunden og det til og med før avtalt leveringstid 🙂

P1350418 P1350417

Nå er styringer som de skal være. Ventilseter riktige og toppen er rett og fin samt skikkelig ren og pen.

EBB ønsker lykke til med prosjektet og takker for tilliten 🙂

 

Skulle du ha behov for noe arbeider med din MC topp ta gjerne kontakt for pris / levering.