Triumph MC topp.
EBB jobber gjerne med spesielle prosjekter og motorsykkel komponenter er jo også ,,øhm motor , så hvorfor ikke 🙂
En god kunde anbefalte meg til sin venn og vennen sendte kjapt en 2 sylinder Triumph topp.
Inni her ett sted ligger den og etter litt utpakking kan jeg se hva jeg skal jobbe med :
Eier har fått skiftet ventilstyringer , merkelig nok uten at nødvendige arbeider er inkludert i prosessen.
( flere av styringene er ikke montert helt riktig heller)
Han har kjøpt nye ventiler også som skal anvendes men de har litt problemer med å passe samt holde tett slik som tingene er nå.
Hadde jeg hatt dette oppdraget med å skifte styringer hadde jeg ikke jobbet på dem så skitne som de er i denne tilstanden her :
Så noe av det første jeg gjør er å vaske å rense toppen skikkelig FØR jeg begynner arbeidene.
Når toppen er ren måler jeg ut diameter på ventilstammene og finner en korrekt brotsj for å kunne brotsje riktig diameter i de nye styringene. Noe som IKKE er gjort ved styringsbyttet og dermed passer ikke ventilene korrekt i styringene.
Jeg har korrigert monteringen av styringene og med rett brotsj så maskinerer jeg ut materiale av styringene slik at det blir riktig klaring mellom ventiler og styringer :
Neste trinn er å ordne til de korroderte og upresise ventilsetene i toppen .
Sete arealene har masse hakk og er ikke lengre i ” senter ” nå som de nye styringene er i så vi må kutte nye setevinkler / kombinasjoner inn i områdene.
Her er noe av utstyret jeg skal anvende for det arbeidet :
Ventilens diameter blir brukt som mal og verktøyet overfører målet til skjærehodet med en enkel fixtur.
Litt blåfarge på ventilsetene for å se bedre hvordan arbeidene skrider frem :
Freser første innsugs sete og tilpasser deretter med pasta å ser at ventilen ligger helt som ønsket i setet og at setet er 100 % tett :
Gjør det samme med begge eksos setene :
Vi ser hvor fint det nye setet er tilpasset alle radier i selve setet og forbrenningskammeret 🙂
Her ser vi hvordan resultatet ble og nå har vi tette og perfekte sete arealer uten hakker og korrosjon.
Sier meg fornøyd med styringer , ventiler og seter så da er siste trinn inn i plansliperen for å få kontroll på overflaten som topp pakningen skal jobbe mot :
Litt radier på huller etter planfres og nå er overflaten helt plan og med riktig finish :
En siste runde i vaskeren og så er delene klar for montering :
Inn med ventiler og på med fjærer og låser :
Voila , da er toppen klar til å sendes til kunden og det til og med før avtalt leveringstid 🙂
Nå er styringer som de skal være. Ventilseter riktige og toppen er rett og fin samt skikkelig ren og pen.
EBB ønsker lykke til med prosjektet og takker for tilliten 🙂
Skulle du ha behov for noe arbeider med din MC topp ta gjerne kontakt for pris / levering.