Veiv-foring ifra helvete til Cosworth.

[ 28 september 2011 ]

Hjelp,,,,jeg trenger en foring bak i veiven min,,,kjapt !

Sa » Despomannen » da han stormet med ett stort smil , som vanlig , inn i mekkehelvetet.

Despomannen = Cosworht entusiast 24 / 7.

 Tja,,,,det er bare å løpe & kjøpe en det svarte jeg.

 

– Får ikke kjøpe  en slik jeg trenger og jeg får den ikke så kjapt som jeg trenger så du må snekre en med en gang ”,sa Despomannnen med enda større smil rundt trynet.

 

Okei då , bilselgertryne ,få tak i ett emne , en rund
bolt så skal jeg fikse en kjapt , svarte jeg.

 

Jadda , jadda,så dukket da Despoen neste dag opp med ett
emne og gjett om det emne var genialt for å lage en foring ,,NOT !!!!

 

En forbanna container-klump ,  med ingen runde akslingslignende konturer overhode.

Så ut som om den var knabbet i fart med vinkelsliper i bakhånden mens en annen stod å maskinerte på den..

 

Sånn så den ut :

 

Rett og slett en uhåndterlig liten møkkaklump med rett material men så absolutt feil form kan en trygt si.

 

”Du figse dette her du Erik ” sa dusten av en Despomann !

 

”Stikk te helvete før eg grine”svarte jeg og Despoen forsvant stille ut døren mens skiftenøklene haglet etter ham.

 

Hvordan skal jeg få denne til å bli en slik ?

 

Ja etter litt grining så var det bare å denge frem litt utstyr og igangsetting av prosjekt ; ”Despoforing ifra helvete «var en realitet.

Den enkle metoden ville vært å anvendt ett rundt emne for dette her men nå hadde han da altså ikke det her så foring skulle det bli samme hva !

 

Først ble en liten strategi klekket ut og så skred jeg til verket.

 

Trinn 1 var å redusere høyden på klumpen til sånn ca det jeg
trengte i høyde pluss ett par mm å gå på for tilpasning senere:

Det gjør jeg med en16 mmCarbid rett fres med radiekant.

 

Etter det tenkte jeg at ett senterhull som utgangspunkt
kunne vært ett godt utgangspunkt for resten av arbeidene :

Den samme 16 mm fresen blir her brukt
for å nå lage ett senterhull.

 

Så må jeg få emnet til å gå ifra en uhåndterlig merkelig , ubestemmelig form til noe som ligner en
foring.

Altså trenger jeg å få ytter-konturen til å se noenlunde rund ut.

For å få til det snekrer jeg ett lite ”sirkel-ramme ” program til CNC`en og legger inn de
parametrene jeg trenger for det.

Hvor maskinen skal starte ifra , gå til , hvilken radie den skal bruke og hvilket verktøy den skal
anvende for jobben.

 

Her er programmet lagd og jeg kjører ett lite test-run for å se at alt går der det skal :

Da starter prosessen , via en lang 10 mm High speed fres ,  med å etablere den ytre diameteren av foringen og det ser til å begynne med slik ut :

 

Etter hvert ser det
slik ut når maskinen har jobbet litt mens jeg leser bilblader :

 

Når programmet er
ferdig kan jeg plukke ut råemnet for foringen :

Nå begynner det vel å ligne litt på en foring ?

 

Grunnen til at jeg sier råemnet er fordi jeg vil leke litt med å dreie foringen til sine ytterst
presise mål slik at Despoen forhåpentligvis skal kunne montere denne rett inn
bak i veiven uten problematikk eller feil mål.

På ”hundreren ” vil jeg til slutt ha specs`ene  på den.

 

Da er det inn i dreiebenken med den for de siste arbeidene med foringen fra helvete :

 

Først lager jeg en aksling som jeg kan bruke som mal for å
teste om indre diameter blir korrekt. Den lages i Aluminium av skrotaksling
funnet i container.

Passer denne perfekt inn etter bearbeiding vil alt stemme når gearkasse skal inn også.

 

Nå går jeg i gang med å dreie foringen til sitt siste mål for innpress i veivens bakkant og da
spenner jeg den opp på 2 senterspisser:

og dreier helt til jeg får det helt nøyaktige målet som jeg måler med mikrometer som her til slutt

 

Den innvendige diameteren dreier jeg med dette verktøyet her :

Og når Aluminiums-tolken passer pefekt vet jeg at målet er nådd.

 

Til slutt får foringen radier i endene for lettere innpress i veiven og forenkling av
montering av inngående aksling ifra gearkassen.

 

Etter litt kontrollmåling blir foringen godkjent og den gikk da altså ifra en uhåndterlig
liten container-klump med merkelig form til en nydelig liten foring som
forhåpentlig Despomannen klarer å få montert uten alt for mye problematikk :

 

”Despomannen ” har nå kjørt massevis på bane og gate med
denne fantastiske foringen og sin nydelige Sierra Coasworth å han smiler stort sett like bredt som han drar bilen i svingene 🙂

Skulle du være i behov av unike eller spesielle løsninger så ta gjerne kontakt så kan vi se hva EBB TECH kan hjelpe med.