Volvo 4 sylinder blokkfyll.

[ 2 mai 2014 ]

Det er ikke rent få motorer entusiaster prøver å lirke utrolig mye ut av.

Noen ganger kan det rett og slett bli for mye og komponentene takler ikke den økte belastningen med mer ladetrykk og gud vet ikke hva vi finner på med de stakkarslige motorene vi så godt liker å pine 🙂

Det gjør at vi må ty til litt » dirty triks » på både det ene og det andre.

Volvo motorer er det støtt og stadig innom hos EBB og på 4 sylinder blokkene finner en raskt ut hvor begrensningene ligger når en skal herje fritt med økt ladetrykk og power.

Her har vi en som dukket opp for litt behandling hos EBB TECH.

P1350248 P1350245

Kunden skal konvertere til ett skikkelig turbo bygg med massevis av ville hester 🙂

Strekker en strikken litt for langt på en slik blokk blir resultatet ustabil nedre del av blokken og sprukne sylindre.

En metode for å komme ett stykke mer på vei , uten at blokken sprekker , er å gjøre noe som kanskje fremtrer som litt merkelig.

Vi kan fylle blokken med ett materiale som kalles » hardblock » , eller som ofte refereres som » betongfylling » av blokken.

Ideen med dette er å skape økt stabilitet og styrke i blokken ved å fylle blokken delvis opp med ett spesial materiale som herder og ligger permanent i blokkens nedre del av kjølekappen.

Men før vi kan begynne å fylle blokken må vi gjøre en del grep og forberedelser.

Blokken må først vaskes skikkelig i delevasker slik at den blir helt fri for olje og fett.

P1350074

Når blokken er fettfri begynner jeg med å fjerne alle løse ting som ikke kan være i ved videre forberedelser :

Frostpluggene skal ut :

P1350327 - Kopi P1350328 - Kopi

Jeg må fjerne lagrene til en aksling som sitter i blokken og det gjør jeg med ett spesial verktøy

P1350325 - Kopi P1350326 - Kopi

Når alt er ute så kan jeg gjøre det som er nødvendig FØR en kan starte prosessen med å fylle blokken , nemlig å syre vaske blokken og etter det arbeidet ser blokken som ny ut :

P1350447 - Kopi P1350448 - Kopi

Den må være så ren som dette for at blokkfyllingen skal bli suksessfull .

Først retter jeg opp blokken på ett bord slik at fyllingen blir lik rundt i hele kjølekappen og så tar jeg noen strategiske mål for selve fyllingen :

P1350450 - Kopi P1350452 - Kopi

Gjør ett par nødvendige arbeider rundt disse 2 stedene her :

P1350453 - Kopi P1350454 - Kopi

Så følger jeg dødens presist anvisningene fra leverandøren av fylle materialet.

Dette er veldig viktig for ferdig resultat. En må blande omhyggelig , ha rett temperatur ved fylling og få blandingen riktig fordelt og » vibrert » på plass 🙂

P1350458 - Kopi P1350459 - Kopi

Fyllingen starter og underveis bruker jeg en plasthammer til å vibrere massen utover i blokkens kjølekappe :

P1350466 - Kopi P1350468 - Kopi

Bruker også en gjengestang til å fordele og vibrere massen rundt om i blokken.

Etter masse jobbing er disse 2 blokkene fylt opp slik de skal :

P1350470 - Kopi P1350472 - Kopi

Blokken skal så herde fullstendig før de siste detaljer kan gjøres.

Jeg skal bore , hone og planslipe blokken først etter at den er herdet ferdig :

P1350572 - Kopi P1350578 - Kopi P1350580 - Kopi P1350590 - Kopi

Når all maskinering er ferdig monterer jeg inn nye frostplugger , lagre og bushing :

P1350603 - Kopi P1350605 P1350609 P1350612P1350615P1350617

Nye frostplugger monteres helt til slutt :

P1350621

Ett par strøk med litt rød lakk og kunden har nå sin ferdige blokk :

P1350659 P1350658 P1350655 P1350654

Her i skjønn harmoni med en likesinnet som EBB mekket samtidig :

P1350652P1350656

Denne metoden gir bygget mer potensiale og styrke samtidig som blokken nå er bedre enn ny med alle maskinerings arbeider utført 🙂

 

Skulle du ha behov for noe arbeider med din blokk ta gjerne kontakt for pris / levering.