Volvo 5 syl. blokk boring og balansering ( 500 hk bygg )

[ 5 november 2012 ]

Volvo er mer enn game støpejerns motorer fra svunne tider.

Dagens nymoderne Volvoer har hel-aluminiums motorer i flere varianter i både bensin og diesel utgaver.

Volvos 5 sylindrede motorer tar seg stadig oppover i interessefeltet for dem som skal ha masse mer ompa ompa i motorene sine.

Bedre innmat i blokkene som smidde stemper , skikkelige råder og balanserte veivpartier er noe av det som må til når lista legges høyt opp mot halvt-tusen hesters merket  🙂

EBB TECH hjelper stadig flere Volvo entusiaster med deres prosjekter og det kommer stadig inn prosjekter som er spennende å væremed på.

La oss ta en titt på litt av det som gjøres med innmat og blokk i ett slikt bygge

Her er en slik blokk på benken nettopp ankommet EBB TECH for utmåling og maskinering :

En kan vel trygt si , bare av utseendet at den har jobbet godt og lenge :

Ikke lett å se om vi snakker om aluminiums-blokk her med så masse skitt som kamuflerer.

Kunden skal bygge skikkelig grom motor og har valgt ut disse rådene og stemplene til sitt bruk :

Det vil si at vi må borre blokken for de nye stemplene som har overdimensjon ifht. originale.

Eneste negative er at leverandøren har overhodet ikke levert med tekniske spesifikasjoner på de nye stemplenes krav til klaringer etc. Noe som alltid skal følge med ved kjøp av slike deler. EBB TECH klarer som regel å hjelpe kunden med dette allikevel men fy til leverandør for slik slapp behandling av sine kunder…

Vi begynner med demontering av blokkens løse detaljer for den skal vaskes og deretter trykktestes :

Blokkens anleggsflate er utmålt og den er ikke plan nok for videre bruk men det skal vi fikse til senere :

Masse inngrodd og seig olje etter mange års bruk men frykt ikke EBB skal ordne opp i sakene her 🙂

Blokken skal nå borres opp og vi finner ut den presise nåværende diameteren med hjelp av mikrometer og finner så ut hvor mye vi trenger å borre blokken for å få rette klaringer til de nye stemplene.

EBB har flere forskjellige borverk for slikt arbeide og mange typer kutt til de respektive type sylindre og materialkvaliteter i sylindrene. Til høyre kan du se første kutt underveis i vår Volvo blokk.

Når vi er ferdige med utboringen til ønsket diameter setter vi ett lite kutt med dette skjæret her for å lette innmonteringen av stempelfjærer i sylindrene. Deretter borer vi ut de resterende sylindrene :

 

Nå må vi hone sylindrene til helt korrekt mål slik at stemplene får sin riktige klaring mot sylinderen men først kontroll måler jeg alle sylindrene etter utboringen slik at vi har fullstendig kvalitets-sikring hele tiden underveis :

Her var det mindre enn 1 hundredels millimeter differanse mellom sylindermål oppe og nede etter boring og det må sies å være godkjent 🙂

Honer ivei alle sylindrene og sjekker sluttvis igjen at målene stemmer med diameter vi skal ha :

Arbeide , måling , arbeide måling,,,det er litt strev men det må til hvis vi skal gjøre det skikkelig.

Når jeg er helt ferdig noterer jeg en siste gang alle mål og fører dem inn i en bygg ” logg ” for evnt fremtidig referanse…

Slik ser det ut med riktige dimensjoner OG korrekt finish / overlapp på honespor .

Legg merke til den tidligere innfreste skråkanten som MÅ være der for at ikke de nye stempelfjærene skal henge igjen ved montering og dermed bli ødelagt.

Neste og siste trinn på maskineringen av blokken er å planslipe blokken for planhet og riktig finish for den nye pakningen :

Her ser en hvorfor det er viktig med stort sett alle blokker å planslipe dem ved seriøse motorbygg :

Inne i  den røde sirkelen kan du se at blokken ikke er plan i dette området selv om den er plan rundt hele resterende anleggsflate.

Nå er blokken tilfredstillende  ihht planhet og finish :

Da skal blokken i delevaskeren og jeg tror det nå er mulig å se forskjell på hva vi startet med og hvordan det ser ut nå.

Både på innsiden og utsiden 🙂

Blokken har nå riktig maskinerte sylindre og anleggsflate for topp pakningen :

EBB TECH fikk også gleden av å balansere dette motor-prosjektets veivparti samt fikse til svinghjul :

Så her er da vår ferdige blokk klar til montering og nå har vi riktige klaringer på stemplene og prosjektet kan ferdigstilles med de øvrige modifiseringer som er påkrevd :

EBB TECH takker for tilliten og ønsker lykke til med prosjektet 🙂

 

Skulle du være i behov for arbeider på ditt VOLVO motor prosjekt ta gjerne kontakt for pristilbud.