Volvo B230 bilcross toppbygg.

[ 9 januar 2013 ]

Volvo sine gode gamle 4 sylindrede alutopper er brukt mye i bilcross og rallycross klassene.

Bilcross spesielt da de er greie å hente litt mer ut av uten at det koster skjorten.

Stort sett benytter en seg av 530 , 531 og 405 toppene litt om hverandre når bilcross topplokk skal mekkes frem.

EBB TECH bygger flere slike hvert år så jeg tenkte vi kunne se på ett typiskt slikt toppbygg.

Toppen skal motta arbeider som :

-demontering , vask og trykktesting

-portningsprofil rettet mot bilcross

-ventilsetearbeider

-ventilarbeider

-Ny kamaksling for bilcross

-planslipes ( mye ) for økt kompresjon

-shimses for rette ventilklaringer

-nye ventiltetninger

-monteres

Her er en klassisk kandidat rett ut av en donor motor :

P1160026P1160022

Årene med bestefar bak rattet har satt sine spor med massevis av koks og forbrenningsrester :

P1160023

Vi skal demontere toppen først og det er dårlige tetninger og masse oppbygd skitt / oljerester på eksosstyringene innvendig i toppen :

P1160027P1160028

Ventilene er utette og det er også en pinnbolt knukket i eksosporten i den ene kanalen som EBB TECH også elegant skal fikse til :

P1160030P1160032

Toppen trykktestes og deretter vaskes den skinnende ren :

P1160035

Nå begynner arbeidene med å jobbe frem riktig portningsprofil mot det helhetlige motorbygget , kamvalg etc :

P1160099P1160109

Både innsugskanaler , eksoskanaler og annet bearbeides til ønsket profil.

Deretter jobbes det med ventiler som blir renset , slipt og justert :

P1160114 P1160111

Så skal det jobbes frem nye kombinasjoner med ventilsete kutt som skal matche portningsarbeidet og ventiler i harmoni med resten :

P1160116 P1160125P1160119 P1160120

Vi får utnyttet setediametere og ventiltallerkener optimalt med de rette kutt-kombinasjonene som fungerer på denne toppen. Vi legger her litt ” back-cut ” på ventilene.

P1160134P1160133

Stemhøyde justeres :

P1160138 P1160137

Nå er vi snart klar til å planslipe toppen som siste del i maskineringen men vi skal først hjelpe eieren med å sette inn nye gjenger i den knekte pinnbulten på eksoskanalen . Dette kan være en riktig møkkajobb og prøve å gjøre selv uten skikkelig utstyr da pinnbolten ofte kan være knallhard etter varm / kald sykluser.

Det fikser EBB lekende lett slik :

P1160143 P1160146 P1160148 P1160150 P1160152 (1) P1160154

Da er vi klar for plansliping  , faktiskt flere millimeter sådan 🙂

Måler høyden før vi snurrer i gang plansliperen

P1160155

Vi ser hvordan det er korrosjon og små skader før vi sliper og hvordan det blir ferdig planet :

P1160156 P1160159

Diller litt med kanter og grader :

P1160161 P1160166

Vi må lage nytt slissespor til olje ( det originale forsvinner under etter planingen ) med en enkel roterende fil :

P1160163

Ventilklaringer er justert med å sette inn de riktige shimstykkelsene i løftekoppene og innmaten til toppen er nå klar til montering. Vi har valgt en grei ny kam til dette bilcross bygget :

P1160142P1160141

Inn med nye tetninger , fjærene monteres og løftekopper klar for kamaksling :

P1160180 P1160181

Her er ett par nærbilder av komponenter og forbrenningskammer :

P1160170P1160174

Endelig er toppen nå klar til siste monteringsdel :

P1160169

Klart for levering til kunden , her i sammen med en annen bilcross topp som EBB TECH hadde inne for gjennomgang etter sesongen :

P1160183

Da kan eier bare skru toppen på og ratte videre i bilcross løp 🙂

Skulle du ha behov for arbeider på din Volvo så ta gjerne kontakt for pristilbud.