Volvo T5 turbo toppbygg.

[ 20 januar 2014 ]

EBB er med på alle mulige bygg også de med litt James Bond faktor.

Litt sånn sneaky stealth hvor ingen forventer at villdyret våkner 🙂

Volvo har jeg masse erfaring med og det er flere entusiaster som gjør temmelig ville ting med Volvo sin 5 sylinder motor.

Her om dagen kom en pensjonist inn ( la oss kalle ham det ) med denne her som han ville jeg skulle jobbe litt med :

P1290166P1290165

Turbomatet topplokk som skjelver i buksene når det har nettopp fått vite om pensjonistens intensjoner med det.

Alt fra å  hente brød på hjørnet til skikkelige racerbane ompa ompa 🙂

Som de fleste av prosjektene som kommer inn på min benk er denne pasienten også skitten og fæl men det skal det bli en ordning på :

P1290167 P1290168

Oppdraget mitt er enkelt : få mer gang i toppen og ordne litt på ett innsug og sånt små dill.

Først river jeg ned toppen , demonterer ventiler , fjører etc :

P1300550 P1300551 P1300552 P1300553

Etter en grundig vask og trykktesting av toppen klargjør jeg for maskinering av kanaler , forbrenningsrom ,osv .

Innsuget skal også modifiseres / tilpasses.

P1310536 P1310538

Toppen skal jeg utøve flow-dynamiske arbeider på og noe av den prosessen ser du her :

P1310571P1310548P1310556P1310563

Ventilene har sett bedre tider så de ordner jeg til med rengjøring , sprekktest samt polering og sliping :

P1310581  P1310583

Jeg skal benytte nye eksosventiler og beholder de gamle innsugsventilene. Så rigger jeg klar for arbeidene med å kuttte nye fler-vinkels setekutt med spesialverktøy :

P1310580 P1310584

Det blir egen designede kombinasjoner satt i både innsug og eksos seter som kompletterer portnings profilen jeg gir dette bygget :

P1310593 P1310586

Ventilene blir tilpasset setene og jeg korrigerer monteringshøyder etc :

P1310595 P1310596

Når alle arbeider med ventiler , seter og styringer er ferdige kan jeg legge toppen inn i plansliperen for å gi toppen sin endelige finish for egnet topp pakning som skal anvendes :

P1310600P1310605P1310612 P1310610

Underveis har jeg full kontroll på hvor mye jeg tar av toppens dekkplan og hvilken finish den får.

Ordner etterpå kanter og grader av hull osv.

Toppen får en siste vask og jeg er klar til å montere denne innmaten her :

P1310632P1310618

Sjekker at ventilfjærene holder trykket sitt :

P1310630

Nye ventiltetninger monteres inn og de dobbeltsjekkes for riktig montering :

P1310633 P1310636

Så skal fjærer , fjærtallerkener og låser monteres :

P1310639 P1310640

Innsuget og gass spjeldet er nå også tilpasset toppen samt eksos manifolden har fått en liten korrigering :

P1310573 (2) P1310579 P1310572P1310574

Ett par nærbilder av arbeidet med toppen :

P1310625P1310644

Ikke mye smuss igjen her nei og nå er toppen klar til pensjonistens utbrudd med gasspedalen , enten det være seg på vei til Rema`en på hjørnet eller kanskje rett og slett irritere en Porsche på en bane 🙂

Toppen er nå klar til levering og kundens krav til en bra bygd topp er nå innfridd :

P1310642

EBB takker og bukker for tilliten og ønsker lykke til med dette kule prosjektet 🙂

 

Skulle du ha behov for noe tilsvarende arbeider ta gjerne kontakt for pristilbud / levering.