Volvo T5 turbo toppbygg.
EBB er med på alle mulige bygg også de med litt James Bond faktor.
Litt sånn sneaky stealth hvor ingen forventer at villdyret våkner 🙂
Volvo har jeg masse erfaring med og det er flere entusiaster som gjør temmelig ville ting med Volvo sin 5 sylinder motor.
Her om dagen kom en pensjonist inn ( la oss kalle ham det ) med denne her som han ville jeg skulle jobbe litt med :
Turbomatet topplokk som skjelver i buksene når det har nettopp fått vite om pensjonistens intensjoner med det.
Alt fra å hente brød på hjørnet til skikkelige racerbane ompa ompa 🙂
Som de fleste av prosjektene som kommer inn på min benk er denne pasienten også skitten og fæl men det skal det bli en ordning på :
Oppdraget mitt er enkelt : få mer gang i toppen og ordne litt på ett innsug og sånt små dill.
Først river jeg ned toppen , demonterer ventiler , fjører etc :
Etter en grundig vask og trykktesting av toppen klargjør jeg for maskinering av kanaler , forbrenningsrom ,osv .
Innsuget skal også modifiseres / tilpasses.
Toppen skal jeg utøve flow-dynamiske arbeider på og noe av den prosessen ser du her :
Ventilene har sett bedre tider så de ordner jeg til med rengjøring , sprekktest samt polering og sliping :
Jeg skal benytte nye eksosventiler og beholder de gamle innsugsventilene. Så rigger jeg klar for arbeidene med å kuttte nye fler-vinkels setekutt med spesialverktøy :
Det blir egen designede kombinasjoner satt i både innsug og eksos seter som kompletterer portnings profilen jeg gir dette bygget :
Ventilene blir tilpasset setene og jeg korrigerer monteringshøyder etc :
Når alle arbeider med ventiler , seter og styringer er ferdige kan jeg legge toppen inn i plansliperen for å gi toppen sin endelige finish for egnet topp pakning som skal anvendes :
Underveis har jeg full kontroll på hvor mye jeg tar av toppens dekkplan og hvilken finish den får.
Ordner etterpå kanter og grader av hull osv.
Toppen får en siste vask og jeg er klar til å montere denne innmaten her :
Sjekker at ventilfjærene holder trykket sitt :
Nye ventiltetninger monteres inn og de dobbeltsjekkes for riktig montering :
Så skal fjærer , fjærtallerkener og låser monteres :
Innsuget og gass spjeldet er nå også tilpasset toppen samt eksos manifolden har fått en liten korrigering :
Ett par nærbilder av arbeidet med toppen :
Ikke mye smuss igjen her nei og nå er toppen klar til pensjonistens utbrudd med gasspedalen , enten det være seg på vei til Rema`en på hjørnet eller kanskje rett og slett irritere en Porsche på en bane 🙂
Toppen er nå klar til levering og kundens krav til en bra bygd topp er nå innfridd :
EBB takker og bukker for tilliten og ønsker lykke til med dette kule prosjektet 🙂
Skulle du ha behov for noe tilsvarende arbeider ta gjerne kontakt for pristilbud / levering.