VW 1,6 TDI toppfix.

[ 8 november 2014 ]

Jeg vet ikke hva det er men tydeligvis ender mange ” sære ” problemstillinger  på  topplokk opp på benkene mine.

Topper trenger litt fix både her og der samt merkelige reparasjoner på alt ifra knekte kam bukker til sveising av huller i forbrennings kammere ettter at ventiler har rotet løst inni der 🙂

Her om dagen dukket en diesel ( fysjom ) topp med ett spesielt problem.

La oss titte litt på den.

P1460533 P1460532

Den ser ut til å ha vært brukt godt med de vanlige sporene av koks og grums :

P1460538 P1460534

Men her er vel egentlig hovedproblemet for topplokket  :

P1460536P1460535

Stedet hvor en av glødepluggene skal monteres er defekt. Store stykker av godset som holder glødepluggen er rett og slett borte.

P1460537

Toppen er skrot uten alle glødepluggene i funksjon så dette må vi få en ordning på 🙂

Jeg demonterer toppen først :

P1460540 P1460539

Ventiler ser ikke tette ut og de er selvfølgelig fulle av dritt :

P1460541P1460542

Ventiltetninger skal ut da de skal erstattes med nye :

P1460544 P1460543

Ser ikke så bra ut nå men EBB skal shine skikkelig oppi her :

P1460548 P1460547

Toppen vaskes og renses så grundig. Deretter trykk testes den og blir funnet i orden.

P1460551

Skadestedet skal jeg bygge opp med ny Tig-sveis for så sette inn nye gjenger for glødepluggen :

P1460596

Etter å ha sveiset på en liten blubb med aluminium spenner jeg toppen inn i cnc fresen min.

Begynner med å plane ned sveisen slik at det nye partiet er like høyt som de andre :

P1460597P1460600

Knotter noen oppmålte data inn i cnc for å så senter bore for det nye hullet :

P1460601P1460603

Finner ut hvilken diameter og stigning hullet skal ha. Det er det selvfølgelig glødepluggen som avgjør.

P1460607P1460610 P1460612P1460611

Når hullet er ferdig sjekker jeg anlegget i bunn i hullet med litt maskinerings blåfarge som viser om konene på glødepluggen treffer godset nedi hullet slik at det blir tett når du strammer til :

P1460614P1460613P1460616 P1460617

Der satt den bra og det ser tett ut 🙂

Min blubb med alu ser litt feil ut så jeg denger inni en liten pinnfres med radietupp og knotter inn ett kjapt ramme-program slik at maskinen maskinerer området til en rund blubb med alu :

P1460618P1460619

Ser jo til slutt ikke så verst ut :

P1460620P1460685

Toppen skal også få en gjennomgang med slipte ventiler etc.

Her har jeg ordnet til ventiler og tilpasset dem i sine respektive seter i toppen.

Det blir tett samt rent og pent :

P1460627 P1460624

Du ser også at jeg har planslipt for korrekt plan og finish.

Komponentene i toppen ligger klar og montering kan starte :

P1460628P1460660P1460661 P1460662P1460663 P1460664

Da er oppdraget mitt utført og det skulle kanskje være greit å se det med før og etter bilde 🙂

P1460538P1460688

Ferdig klar for sending til kunden :

P1460687 P1460684

Kunden kan nå montere toppen å atter en gang få glede av bilen sin.

EBB takker for oppdraget og ønsker lykke til 🙂

 

Skulle du ha brukt for noen arbeider med din motor ta gjerne kontakt for pris / levering.