vw 16v competition balansering.

[ 2 september 2012 ]

EBB TECH fikk i oppdrag av ett team  i GT klassen å balansere 2 veivpartier til neste års motor prosjekter til løpsbilen deres.

VW 2 liters 16 v competition hvor flere veiver , remhjul , svinghjul etc skulle utmåles og korrigeres.

Disse komponentene skal justeres ned til en racing spec balansefaktor så nært opptil 1,5 gr/cm som mulig.

Litt tidkrevende og til tider tricky å få til men det er ingenting som er så herlig å kjenne en velvillig 16 v motor fare oppover i rpm scalaen og trives der 🙂

Det gjør alle motorere lettest når de er i harmooni med seg selv , altså innehar en god balansefaktor.

Nok prat , la oss titte litt på prosessen med disse delene og se hva som gjøres hos EBB TECH ved ett slikt balanseringsoppdrag.

 

Her har delene ankommet EBB TECH og vi inspiserer først alle komponentene for å se om de har skader eller annet problematisk som gjør dem uegnede for vårt bruk i denne racing motoren.

Oppdraget inkluderer 2 veiver , 1 svinghjul , 1 trykkplate , 3 remhjul og EBB TECH skal maskinere svinghjul og fikse frem sentreringspinner til svinghjulet.

Remhjulene blir rengjordt skikkelig først og inspisert for sprekker / defekter. Alle disse kunne brukes videre.

Veivene ser normalt brukt / slitte ut og jeg måler bæreflaters diametere og måler evnt kast på lagerflatenes overflate :

Begge veiver hadde ved kontroll tidspunktet ca 1 hundredels mm  kast i seg og det er akseptablet for videre arbeider.

Remhjuls bolt blir maskinert helt parrallelt da det er avgjørende for nøyaktigheten for avlsening av rotasjon etc via denne og vi spinner første veiv opp for kontroll :

Etter første spinn ser vi at aviket fra en god balansefaktor på 1,5 gr/cm ( race-spec ) er tilstede.

Hvis vi deler opp veiven i 2 : en til venstre fra midten og en til høyre fra midten ser vi at vi trenger å korrigere på venstre side 6,21 gram for å oppnå riktig balansefaktor ( den er nå 44.16 gr/cm ) og på høyre 7,46 gram må korrigeres og den innehar nå en balansefaktor på 53.05 gr / cm , langt ifra vårt behov og krav for en høyt rpm arbeidende motor.

Korrigeringen utføres via utboring på gitt diameter og gradeanvisning på veivens skinke-del som vist på høyre bilde.

Når all korrigering er gjordt etter beste evne spinner vi på ny er vi flinke kan vi ende opp på dette her :

Veiven ble nå godkjent av maskinen og vi har nå etter korrigering en veldig bra balansefaktor på 0.14 gr/cm både på venstre og høyre side av veivens midtpunkt. Faktiskt så bra at maskinene stort sett ikke går lengre ned i toleranse selv om vi prøver 🙂

ps : vi benytter bare 2- fase utmåling her men maskinen kan segmentere hele 5 faser hvis vi vil…men det trenger vi ikke her.

Da er denne veiven innenfor specs  så da begynner vi på remhjulene som også spiller en viktig rolle i balanseforholdet i motoren.

Her må vi justere , på remhjulets diameter ( ikke på veivens ) 4.03 gram for å  oppnå vårt krav og det gjøres slik :

 

Er vi like flinke her vil maskinen akseptere vår korrigering og vi blir belønnet med ” balansert til toleranse krav “.

Svinghjulet er neste oppgave og det må vi ordne litt først før vi kan balansere det.

Her ser vi overflaten på svinghjulets areal mot selve sinter-lamellens som benyttes:

Glassert overflate av varme og ikke helt plan.

Vi korrigerer ved å spenne svinghjulet opp i plansliperen for å planslipe ujevnheter og for å skape en “frisk ” overflate for lamellen å jobbe i.

Litt av arbeidene med det :

Dette svinghjulet mangler styrepinner for å plassere trykkplaten riktig og presist.

EBB TECH snekrer 3 stk og monterer dem inn i svinghjulet :

Nå klarer vi å plassere trykkplaten presist og stabilt på svinghjulet  :

Korrigering på svinghjulet er igang , vi spinner opp og får indikering på hvor og hvor mye som skal korrigeres :

Nesten 10 gram må vi fjerne og siden det er anvist helt utpå kanten her i gradeanvisning velger jeg og slipe bort istedenfor å borre ut materialet :

 

Som vi ser på høyre bildet korrigere vi også her til 1,5 gr/cm og får til slutt bekreftelse av maskinen at standard er nådd.

Trykkplaten som skal benyttes må også få en tilfredstillende balansefaktor så vi spenner den opp  merker den for fremtidig referanse og borrer ut anvist materieale for riktig korrigiering.

Poenget med å balansere ett og ett komponent på veiven er å gi hvert enkelt en “egen ” toleranse som gjør at teamet underveis i sesongen kan mixe deler uten å være redd for å ha noen komponenter som holder dårligere standard enn andre skulle en ha behov for utbytting av deler. Vi sikrer også den helhetlige kvaliteten på jobben ved stadig etterkontrollere alle prosesser underveis.

Veiv nr 2 er litt spennende. Den har tydelige spor etter å ha vært balansert tidligere ( ikke fra fabrikk ).

Det kan en se som utsliping på skinkene foran og bak som her :

La oss se om denne tidligere jobben har vært utført bra med tanke på balansefaktor :

Vi spinner igang og får dette resultatet :

Hm,,,7,59 og 9.01 gram er hvertfall ikke i nærheten av den kvaliteten vi ønsker i bygget vårt så da må vi frem med borren , korrigere og spinne igjen :

Maskinen har vurdert og analysert samt gitt ett svar på hva toleransen nå er etter vår korrigering :

0,14 og 1,2 gr/cm er godt innenfor vårt krav så da er vi ferdige med selve blanseringsjobben på komponentene.

Begge veivene går så til slutt gjennom en meget spesiell prosess hvor veivene først blir ” podet ” med spesialmateriale for økt resistens mot riper samt en ultra micro-polish til slutt  :

( Nano-tech herding som EBB TECH er alene om å tilby i Norge )

Her er alle komponentene nå klar til levering ti kunden :

Kravet vi satte til balansefaktor ( 1,5 gr/cm ) er nå ivaretatt i ALLE kompnentene og uansett hvilken kombinasjon teamet ønsker å utnytte kompnentene i gir de alle sammen like godt potensiale.

EBB TECH takker for tilliten og ønsker lykke til 🙂

 

Skulle du ha bruk for balanseringsarbeider så ta gjerne kontakt for pristilbud.