VW 1,8 GTI toppbygg.

[ 17 desember 2014 ]

Gamle biler maler best sa min mor og kanskje er det ikke så dumt sagt når en ser hvor mye kjekt det er blant dagens veteranbiler.

De første gode gamle  GTI bilene kom jo fra VW og  1,8 literen med 8 ventiler har skremt mang en guttunge på sin første biltur 🙂

EBB får hele tiden små og store oppdrag på disse juvelene og her om dagen ville en kunde ha en aldri så liten oppgradering med en gjennomgang av toppen med tilhørende flowdynamiske arbeider samt en ny forbedret kamaksling for litt mer vrinsk av hestene under panseret.

Slik så den ut ved ankomst :

P1460218P1460216

Hadde sittet på siden ny og bilen var vist kjøpt ny i familien og holdt i familien siden den gang 🙂

Titter vi litt nærmere ser vi at tidens tann har jobbet godt med masse skitt og avleiringer rundt omkring :

P1460221 P1460215

Oppdraget mitt går ut på og rehabilitere og modifisere toppen for ny kam aksling og ferdigstilling klar til å monteres på motor igjen.

Begynner med å demontere ut alle komponentene :

P1480612P1480613P1480615P1480617

Ser vi på ventilsetene er det tydelig at setene ikke har klart å holde tett :

P1480620 P1480618

Men det gjør ikke så mye da jeg skal snart få sving på denne toppen igjen.

Nå skal den vaskes og renses skikkelig :

P1480621P1480622

Se litt bedre ut nå 🙂

Trykk tester toppen og finner den i orden.

Jeg har sjekket ut styringene og de holder greie mål.

Går i gang med de flowdynamiske arbeidene.

P1480629 P1480627

Ikke så kompliserte prosesser med i dette bygget. Litt detalj arbeider som skal heve nivået litt for den nye kam akslingen.

En liten titt inn en innsugs port etter arbeidene :

P1480630

Arbeidene med kanaler etc er nå ferdige så jeg renser og sliper til ventilene :

P1480633 P1480632

Så skal jeg modifisere de originale ventilsetene i toppen med nyere moderne fler-vinkel kutts med litt av dette utstyret her :

P1480635

Her er jeg i gang med arbeidene på setene :

P1480638P1480640

Justerer stemhøyden og shimser til ventilklaringer :

P1480644 P1480643

Ventil løftere klar med sine shims og ventiler tilpasset og kontrollert på anleggsflate:

P1480645P1480646

Toppen skal jeg så plan slipe for korrekt finish og flathet :

P1480647P1480649

Her er ett par detaljbilder  før monteringen starter :

P1480653 P1480652

Ser litt bedre ut nå  🙂

Nye tetninger skal inn med spesialverktøy slik at de ikke skades ved monteringen :

P1480659P1480660P1480661 P1480662

Sjekker at de er uskadd før monteringen av selve ventilene :

P1480664P1480665P1480666 P1480668

Da er alt klart for montering av kam aksling :

P1480670P1480671

Se der ja nå er sannelig toppen ferdig og klar for kunden :

P1480674

EBB takker for oppdraget og ønsker lykke til med dette familie klenodiet 🙂

 

Skulle du har bruk for noe arbeider med din motor ta gjerne kontakt for pris / levering.