VW Type 1 Scat veiv balansering.
Blandt vw entusiastene er det ikke uvanlig å bygge motorer med helt nye komponenter.
Delene er billige , E-bay faktoren høy og mye av det er gjerne ikke alltid lagd til ett høyt kvalitetsnivå.
På veivpartier ser jeg ganske ville ting mht balansefaktorer på veiver , svinghjul , clutcher osv.
Ikke alltid nytt er det samme som flott der i gården.
Her er ett eksempel på at du ikke bør montere delene rett ifra esken og inn i motoren.
Denne nye veiven her skal vi nå sjekke ut og finne ut hvor god balansefaktor / toleranse de har lagt i den og hvis behov korrigere den til en ett veldig bra nivå.
Først kontrollerer jeg evnt om det er kast i den eller andre problemer.
Deretter spennes veiven opp i balanseringsmaskinen og vi kjører de første utmålingene på veiven separat.
Første problemstilling dukker opp umiddelbart her :
Her ser du fabrikkens originale balansekorrigering på vekt. de har slipt bort materiale og korrigert men er det godt nok ?
Her er tilleggsmaterialet jeg måtte fjerne for å komme ned til vår standard som er 1,5 gr / cm som er meget bra toleranse ( race spec )
Ca 5 gram ble korrigeringen og det høres kanskje ikke så mye ut men er langt ute av spec for dette motorbygget.
I front på veiven , sett ut ifra senter , må veiven korrigeres her og det med hele 13,7 gr !!!
Vanvittig stort avvik med tanke på en splitter ny veiv. Hørte jeg noen sa ” Mexico jobb ” her..
Da er det svinghjulet sin tur , det også nytt så vi kjører kontroll på det :
Ikke at det kom som en overaskelse men en korrigering var også nødvendig her denne gang med 9,7 gram på denne radien utmålt. Begrepet ” told you so ” blir litt for klisjeaktig gjerne men slik er det nesten alltid på disse delene til vw boxerne.
ok , vi går videre til trykkplaten så min første oppgave er å kontrollere at alle skruene som skal feste platen har lik vekt og matcher til de har det :
Vi fyrer igang balanseringsmaskinen og får denne anvisningen på å fjerne vekt.
Balansering handler egentlig om noe så enkelt som rett vekt på rett sted 🙂
Kunden har også kjøpt nytt fremre remhjul og det skulle en tro var greit nok ? Nope.
Her måtte vi også korrigere slik :
Her ser du utmålingsdataene før og etter ( før venstre / etter høyre)
Du kan se at etter første spinn har den analysert at toleranseverdien er : 36,65 gr/cm og avviket er 4,44 gram.
Når vi har korrigert er toleranseverdien 0.9 gr/ cm og avviket er nå bare 0.11 gram.
Vi har satt toleranseverdi ( nivå på balanseringsfaktor , eller hvor god jobben skal være ) på 1,5 gr / cm og er etter korigering langt under ( 0.9 gr/cm ) vårt krav.
Maskinen er også så genial at den gir beskjed når du har oppnådd ønsket nivå.
Så da tar vi en siste kontroll for å kvalitetssikre jobben og er alt greit er det bare å sende avgårde til kunden slik at han nå har en skikkelig bra utbalansert veiv i sitt drømmeprosjekt 🙂
Denne balanseringsjobben er i basis den samme som med hvilket som helst annet veivparti så er det ellers noe du lurer på evnt ønsker ett pristilbud så ta gjerne kontakt.