Nissan Skyline RB blokk bygg.
Jeg har snart sluttet å telle alle de fantastiske Nissan motorene som er innom.
Nissan sine RB motorer er råskinn og noen av kundene mine drar utrolig mye effekt ut av dem.
Men som med alle andre motorer må en gjøre detaljene bra for at helheten skal bli enda bedre 🙂
Blokken til disse Nissan motorene tåler massevis men det er stempler og råder som gjerne bør byttes ut ved mangedobling av effekten i disse motorene.
EBB utfører alle de forskjellige arbeidene ved en slik modifisering av blokken og dens innmat.
La oss ta en titt på hva som gjøres ved klassisk oppbygg med smidde stempler og skikkelige råder .
Her er en blokk til en kunde ankommet hos EBB :
Denne blokk skal bli utgangspunktet for våre arbeider.
Den har litt slitasje i sylinderne :
Den skal bores , hones , planslipes og mer til.
Nye frostplugger og til slutt skal den shines opp til nytt utseende :
Jeg stripper ned blokken , tar ut styreplugger og underspylere :
Så bærer det inn i vaskeren for å få bort gammel smuss og olje :
Deretter trykk tester jeg blokken og den var bra så nå kan jeg begynne arbeidene med den og komponentene jeg skal anvende.
Her er stempler og råder som skal brukes :
Forsterkede lagre og nye frostplugger skal også inn ved montering av blokken :
Før jeg kan bruke rådene er det ett typisk lite problem med ” E-bay ” delene :
Stempelpinnene passer perfekt til stemplene men ofte kan selve hullet i rådene være såkalt : ” under-size ” dvs hullene i lille-enden av rådene må tilpasses før bruk.
Når jeg måler ut hullet og selve pinnen finner jeg ut at det er minus 1.5 hundredels klaring og det kan vi ikke ha så jeg honer opp hullet til rette klaringer.
Rådene er nå klar for stempler men selve stemplene og rådene skal jeg nå vekt justere for å oppnå god kvalitet på balansefaktoren for bunndelen.
Stemplene er det bare å justere for lik vekt mens rådene skal både veies på total vekt og fra ende til ende og til det bruker jeg en spesial jigg.
Her ser en hvor jeg har fjernet vekt på rådene for å få dem like i begge ender på alle rådene :
Veiven har vært gjennom balansering med svinghjul etc så den skal nå vaskes før montering .
Her kan du evnt lese om en full balansering av ett RB veivparti :
https://www.ebbt.no/nissan-rb-26-skyline-veivparti-balansering/
Vi har nå vårt veivparti klart for videre arbeider :
Da skal jeg begynne utboring av sylinderne og her er målene som jeg skal gå etter , vedlagt ifra stempel produsenten :
Spenner opp bor-jiggen og måler ut for å sjekke hva utgangspunktet er :
Sentrerer og stiller inn skjæret til ønsket kutt :
Første kutt er ferdig og jeg kontrollmåler at alt stemmer :
Når hver sylinder er ferdig boret skal toppen av sylinderen få en liten fas som letter innføringen av stemplene ved montering slik at ikke stempelfjærene knekker :
Alt ferdig boret og nå skal jeg hone sylindrene til korrekt diameter og finish slik at stemplene får riktig klaring til sylinder :
Honer , måler , honer og måler 🙂
Her ser du forskjellen mellom boret og honet sylinder. Viktig å få rette finishen og kryssmønster på honesporene :
Sjekker underveis også om ovalitet er under kontroll og like sylindre hele veien fra oppe til nede i sylindrene :
Når jeg er fornøyd skal stempelfjærer tilpasses for hver enkelt sylinder. Det kan være ett skikkelig tålmodighets arbeide 🙂
Måler ut åpning og justerer med å slipe enden av fjærene :
Når de er ferdige har jeg merket dem alle sammen :
Da gjenstår det å plan slipe blokkens anleggsflate mot toppen for den MLS pakningstypen vi skal anvende på dette bygget :
Sjekker progresjonen med denne klokken her :
Ordner litt huller og kanter etterpå :
Tar kanskje litt ekstra tid men jeg liker å levere arbeidene ut med disse detaljene gjort 🙂
En siste vask i maskinen og nå er det rent og fint :
Nå kan jeg montere de kontrollerte under spylerne som er vasket og funnet i orden :
Selve veiven skal så inn og her er de nye lagrene vi skal bruke :
De legger jeg inn i lagerbukkene i blokk og lagerbukk-broen. Monterer den uten veiven i og måler innvendige diametere på hullene , med lagrene i. Veivens journaler har jeg målt ut med micrometer så da blir det bare hull minus veiv diameter og vips så har jeg klaringene.
Når jeg skal sjekke dette ved montering benytter jeg en såkalt måle-tråd teknikk som jeg kan vise her.
Veiven legges først i :
Så tar jeg ett lite stykke av denne spesielle plastikk tråden her :
Legger en strimmel på hver journal og drar til spesifisert moment på boltene :
Demonterer igjen og kan da lese av tykkelsen som strengen nå har blitt klemt til og bruker tabellen på trådens måletabell som igjen gir klaringene :
Tørker bort alle rester av tråden , legger monteringsolje på alle lagre og legger i veiven og trekker til på nytt samt sjekker at veiven roterer fint etterpå :
Endeklaringen kontrolleres slik og jeg ser at spylerne er riktig montert og uskadde etter at veiven er lagt inn :
Finner ut hvilke råde bolter jeg jobber med og momentet de skal ha med den spesielle monteringspastaen som skal brukes :
Monterer stempler på råder , sjekker at alle klips sitter som de skal og gjør klar til bruk av måletråd også her ved montering som siste sjekk :
Trykker stemplene så ned i sylindrene med det enkle verktøyet for å holde i sammen stempelfjærene under monteringen :
Drar til med riktig moment , demonterer og sjekker måletrådens tykkelse :
Alt er nå montert på selve veivpartiet og funnet i orden.
Siste moment er å montere inn alle de nye frostpluggene i den nylakkerte blokken 🙂
Jeg spandere på meg ett par bilder av den nå nybygde blokken :
Ikke så verst det !
Da er blokken klar til avhenting av kunden da han skal montere resten selv :
Så litt bedre ut nå 🙂
Skulle du være i behov av noe arbeider med din Nissan RB motor eller for den saks skyld hvilken som helst annen motor ta gjerne kontakt for pristilbud / levering.