Ventilerte skiver DIY måten :)
EBB liker å gjøre ting på sin måte og helst gjøre alle ting selv sikkert i likhet med mange andre entusiaster.
På ett av mine prosjekter , en liten Buggy jeg hadde som du forøvrig kan lese om her :
https://www.ebbt.no/ebbs-buggy/
var jeg i behov av litt bedre kjøling på bremseskivene bak.
Fantes ikke så mange alternativer , hvertfall ikke type ” billige ” til dette her så jeg fant ut at jeg ville modifisere noen slike :
Helt greie støpejerns-skiver men uten noen form for ventilering / kjøling.
Det må jeg vel klare å fikse til på en måte..
Jeg tror fresen min kan fikse dette så jeg spenner skiven opp på benken og sentrerer med ett enkelt sentreringsur :
Jeg vil ventilere skiven ved hjelp av utboring , for det er jo nettopp det mange skiver leveres som når de er,,,ventilerte utgaver.
Da velger jeg ett bolthull program i cnc programmeringen til benken :
Finner frem en 4-skjærs pinnfres med rett diameter for jobben og trykker på start knappen og eventyret kan begynne.
Her er vi underveis med første hullsirkel :
Målet er enkelt : maskinere ut 3 hullsirkler for å til slutt få ett fint og greit mønster i hullene :
Når alle tre sirklene er ferdig utboret legger jeg en liten kant på hullene for å slippe sprekkdannelser så lett i dem :
Huller ferdig borret , kanter og grader er lagt så da ser de originale skivene plutselig slik ut med sammenligning før og etter arbeider :
Begge to ferdige med reneste racing bil look`en 🙂
Om de funket bedre ?
Med ett enkelt ord : JA.
De ble brukt i flere sesonger uten så mye som ett eneste problem.
Gjentatte oppbremsinger på bakstrekket på Vålerbanen og gamle Rudskogens langstrekket ga ingen problemer med varmgang eller sprekker. Selv når farten nærmet seg 200 før oppbrems .
Ikke så dumt å kunne mekke litt selv 🙂
Skulle du være i behov av noe maskinering til ditt prosjekt så ta gjerne kontakt for pris / ideer.